Den framstående unga cellisten och Giresta-stipendiaten Kristina Winiarski är en av festivalartisterna. (Foto: Atlas Artists)

Gemensam kammarmusikfestival inleder höstsäsongen i Giresta och Västerlöfsta

Musikstiftelserna i Giresta och Västerlöfsta, som båda stöds ekonomiskt av Anders Walls stiftelse, inleder höstsäsongen med en gemensam kammarmusikfestival den 17-18 september. Lördagens konserter hålls i Västerlövsta kyrka, Heby, och söndagens i Giresta kyrka, Örsundsbro.

Medverkande artister:
TOBIAS RINGBORG, violin
AMI-LOUISE JOHNSSON, viola
KRISTINA WINIARSKI, cello
MATTIAS SCHULSTAD, gitarr
BENGT FORSBERG, piano
KARIN HAGLUND, piano
PETER FRIIS JOHANSSON, piano

Konserter:

1. Paris je t’aime!
Västerlövsta kyrka, Heby, 17 sept kl 15.00
Öppningskonserten i Västerlövsta kyrka riktar blicken mot Paris och den franska musikens stora känslosvall med musik av bl.a. Fauré, Debussy och Saint-Saëns.

2. Sonatafton
Västerlövsta kyrka, Heby, 17 sept kl 17.00
Lördagens andra konsert är en klassisk sonatafton. Här möter vi Schumanns fantasifulla Märchenbilder och årets jubilar Hugo Alfvén i hans stora violinsonat framförd av Tobias Ringborg.

3. Spanska toner
Giresta kyrka, Örsundsbro, 18 sept kl 15.00
Söndagens första konsert i Giresta bjuder på celebert besök när gitarristen Mattias Schulstad och pianisten Bengt Forsberg framför spansk musik med bl.a. Concierto de Aranjuez i kammarversion.

4. Grande Finale
Giresta kyrka, Örsundsbro, 18 sept kl 17.00
Festivalen avslutas med en konsert tillägnad den tjeckiska romantiken med bl.a. Smetanas grandiosa tondikt Die Moldau och Dvoraks välkända pianokvartett.

Kaffeservering finnes mellan konserterna.
För detaljerat program och biljettinformation, se www.giresta.se eller www.vasterlofsta.se

Kontaktpersoner:
Peter Friis Johansson, Giresta kyrkas musikstiftelse, tel. 070-148 77 72‬, musikchef@giresta.se
Cari Hildebrand, Västerlöfsta kyrkas musikstiftelse, tel. 070-605 79 06, musik@vasterlofsta.se