Foto: Peter Knutson

Jussi Björling-stipendiet 2024 till sopranen Malin Byström

2024 års Jussi Björling-stipendium på 125 000 kronor tilldelas hovsångerskan Malin Byström.

Den svenska lyriska sopranen Malin Byström har gjort en enastående karriär på opera- och konsertscener runt om i världen. Hon har gjort flera gästspel på Metropolitan Opera i New York liksom på Royal Opera House Covent Garden i London, San Francisco Opera och Kungliga Operan i Stockholm. Hon har sjungit med ledande sångare som Plácido Domingo och med dirigenter som Antonio Pappano, Daniele Gatti och Herbert Blomstedt. Under 2024 sjunger hon bl.a. rollen som Elsa i Lohengrin på Wiener Staatsoper och Minnie i La fanciulla del west på Bayerische Staatsoper.

Malin Byström växte upp i en musikerfamilj i Helsingborg. Pappan var flöjtist i symfoniorkestern och mamman organist och körledare. Malin spelade piano och sjöng i kör. Hon är utbildad vid Musikhögskolan i Göteborg och Operahögskolan i Stockholm. Malin debuterade 2002 vid Royal Opera House i London som Amalia i Verdis opera I masnadieri. Hon hann sjunga vid statsoperan i München, festspelen i Salzburg och festivalen i Aix-en-Provence innan hon 2007 gjorde sin svenska operadebut som Marguerite i Gounods Faust vid Göteborgsoperan. 2008 mottog hon Birgit Nilsson-stipendiet vid en ceremoni på Kungliga Operan på Nilssons 90-årsdag. 2018 utsågs hon till hovsångerska.

– Malin Byström är en fantastisk sopran! Hennes karriär med repertoar från Mozart till Puccini och Wagner skulle kunna användas som skolboksexempel för unga sopraner. Hon har valt sina roller på ett mycket intelligent sätt för att ge sin röst de allra bästa förutsättningarna för en lång och framgångsrik karriär, säger Gunnar Lundberg, ordförande för Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister.

Stipendiet överlämnas vid en galakonsert till Jussi Björlings ära på Confidencen den 19 maj, där Malin Byström framträder tillsammans med flera sångare ur den svenska operaeliten.

Stiftelsen Jussi Björlings minnesfond förvaltas sedan 1970 av Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, som delar ut Jussi Björling-stipendiet till framstående sångare och musikprofiler. Sedan 2009 bidrar Anders Walls Stiftelse med stipendiesumman.

Kontaktpersoner:
Gunnar Lundberg, Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, tel. 070-4951719