Ann-Kristin Jones, årets mottagare av Jussi Björling-stipendiet, sjunger för närvarande på GöteborgsOperan. Foto: Tilo Stengel

Jussi Björling-stipendiet tilldelas mezzosopranen Ann-Kristin Jones

2023 års Jussi Björling-stipendium på 125 000 kronor tilldelas mezzosopranen Ann-Kristin Jones.

– Var tredje år ska Jussi Björling-stipendiet, enligt stadgarna, tilldelas någon inom sångens och musikens område verksam person som är bosatt i eller har nära anknytning till Dalarna. Ann-Kristin Jones, med rötterna i Leksand, är en sångare som länge har gått under radarn i operasverige men som verkligen förtjänar att uppmärksammas, säger Gunnar Lundberg, ordförande för Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister som förvaltar stipendiet.

Mezzosopranen Ann-Kristin Jones har studerat vid musikkonservatoriet i Falun, Norges musikhögskola i Oslo och Operaakademiet i Köpenhamn samt tagit diplomexamen vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Hon har gjort roller som Cherubin i Figaros bröllop, Dorabella i Così fan tutte, Siébel i Faust, Olga i Eugen Onegin och Giovanna i Anna Bolena på bl.a. Malmö Opera, Drottningholms Slottsteater, Kungliga Operan samt GöteborgsOperan. 2022 gjorde hon succé som Adalgisa i Bellinis Norma på Folkoperan i Stockholm.

GöteborgsOperan har kommit att bli en ”hemmaplan”, där Ann-Kristin gjort flera uppskattade roller. Just nu är hon aktuell som Carlotta i Richard Strauss opera Die schweigsame Frau och därefter väntar rollen som Fenena i Verdis Nabucco.

Sedan 2009 bidrar Anders Walls Stiftelse med stipendiesumman. Stipendiet delas ut vid en galakonsert till Jussi Björlings ära på Confidencen den 4 juni, där Ann-Kristin Jones framträder tillsammans med flera sångare ur den svenska operaeliten.
– Vi hoppas att många tar chansen att höra denna fina mezzo sjunga på Confidencens anrika scen, säger Gunnar Lundberg.

Kontaktpersoner:
Gunnar Lundberg, ordf. Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, tel. 070-495 17 19
Cari Hildebrand, Anders Walls stiftelse, tel. 070-605 79 06