Företagsparkens grundare Anders Wall visar kung Carl XVI Gustaf den plats där kungens farfars farfar Oscar II år 1873 invigde det då nybyggda stålverket Oskarshyttan. Foto: Cari Hildebrand

Kungligt besök i Morgongåva Företagspark

Kung Carl XVI Gustaf besökte på torsdagen Morgongåva Företagspark och Apoteas nya klimatsmarta logistikcenter för att studera Sveriges största takbaserade solcellsanläggning. Kungen visades också företagsparkens äldsta del som härstammar från det stålverk som år 1873 invigdes av kungens farfars farfar Oscar II.

Kungen välkomnades till Morgongåva Företagspark av bl.a. företagsparkens grundare Anders Wall, Uppsala läns landshövding Göran Enander och Hebys kommunalråd Marie Wilén. Företagsparkens VD Henrik Lindley berättade om Morgongåvas olika epoker från tysk koloni med stålverk via tillverkning av lantbruksmaskiner och snöskotrar till dagens kraftigt expanderande e-handelscentrum med företag som Apotea och Adlibris.

”När vi förvärvade den gamla industrifastigheten för knappt 20 år sedan stod lokalerna tomma och Morgongåva var en krisort. Idag är arbetstillfällena betydligt fler än under industriepokens glansdagar och Morgongåva blomstrar igen”, sade Anders Wall.

Kungen besökte Sveriges största takbaserade solcellsanläggning på Apoteas nya klimatsmarta logistikcenter med en lokalyta på 38.000 kvadratmeter, invigd våren 2018. Takanläggningen har totalt 5560 solcellsmoduler och en kapacitet på ca 1,5 miljoner kWh per år. I samband med besöket på Apotea genomfördes ett seminarium om solcellsteknikens utveckling med professor Marika Edoff och professor Johan Tysk vid Uppsala universitet, samt Lars Hedström, grundare av Solkompaniet. Kungen har ett personligt intresse i solcellsteknik och lät förra året installera solpaneler på Kungliga slottet i Stockholm.

”Det är otroligt glädjande att H.M. Konungen valt att besöka oss idag för att se vår solcellsanläggning och hur solenergi kan driva vår verksamhet. Vi är glada att vikten av ett större fokus på hållbar energiproduktion är något som står högt på agendan hos både företag och företrädare för vårt land", sade Apoteas VD Pär Svärdson.

PRESSBILDER:

KONTAKT:
Henrik Lindley, VD Morgongåva Företagspark AB
henrik.lindley@morgongavaforetagspark.se
Tel. 076-104 82 14

Morgongåva Företagspark AB ägs av Domarbo Skog AB, ett koncernmoderbolag som ägs av familjen Anders Wall. Företagsparken omfattar ca 80.000 kvm lokalyta med en tydlig inriktning mot e-handel. De största hyresgästerna i företagsparken är Bonnierägda Adlibrisgruppen och nätapoteket Apotea.