Nina Stemme mottog Jussi Björling-stipendiet

Nina Stemme mottog Jussi Björling-stipendiet

Den svenska världssopranen Nina Stemme mottog på onsdagkvällen årets Jussi Björling-stipendium på 100.000 kronor vid en operagala till Jussi Björlings minne på Ulriksdals Slottsteater Confidencen.

Stipendiet överlämnades av Anders Wall, vars stiftelse sedan 2009 bidrar med stipendiesumman, och Gunnar Lundberg, ordförande för Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, som sedan 1970 förvaltar Jussi Björling-fonden.

– Nina är inte bara en av världens främsta operasångare inom sitt fack. Det som gör henne speciell är att hon alltid kramar ut 110% ur sina rollfigurer. Det finns inte många som är så totalt kvalitetsfokuserade som Nina, sade Gunnar Lundberg.

Vid galan framträdde Nina Stemme bl.a. med Liebestod ur Richard Wagners Tristan och Isolde. Övriga medverkande sångare var Katarina Karnéus, Hillevi Martinpelto, Gunnar Lundberg, Ulrik Qvale och Jesper Taube med Samuel Skönberg vid flygeln.

Kontaktpersoner:
Gunnar Lundberg, ordf. Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister, tel. 070-495 17 19, gunnar-lundberg@tele2.se
Cari Hildebrand, pressansvarig Anders Walls stiftelser; tel. 070-605 79 06, press@wallstiftelsen.se