Ett exempel på beslagtagna piratkopierade motorsågar från Kina. Förvillande lika modeller från etablerade och kända tillverkare.

Nyhet -

Undvik att trädgården blir en dödsfälla i sommar. Piratkopior och lågprismodeller kan bli en dyrköpt erfarenhet.

Vi är många som är intresserade av att fynda varor när vi köper teknisk utrustning till det egna hemmet eller trädgården. Med Blockets intåg och en allt hårdare konkurrens inom fackhandeln har dock piratkopior och undermåliga lågprisprodukter blivit ett allt större problem som i värsta fall hotar både liv och lem.

Om en vara är osannolikt billig gäller det att tänka till en extra gång. Det är särskilt viktigt om det handlar om tekniska produkter med roterande blad eller kedjor. Under senare tid har inte minst Blocket och olika auktionssajter översvämmats av billiga motorsågar som vänder sig till konsumenter och hemmafixare. De säljs som kvalitetsprodukter från välrenommerade tillverkare men är i själva verket piratkopior, oftast tillverkade i Kina.

För ett otränat öga kan det vara svårt att se skillnaden mellan originalet och den piratkopierade produkten. I egenskap av tillverkare har vi kunnat testa ett antal kopior och förutom en bristande säkerhet visar det sig att förfalskade motorsågar har betydligt kortare livslängd och lägre effekt. I flera fall har maskinerna gått sönder efter bara en kort tids användning och kan inte repareras då det saknas reservdelar. Så återigen – det som verkar vara ett riktigt fynd visar sig ofta bli en bortkastad investering och värst av allt – undermålig säkerhet kan leda till allvarliga personskador.

För professionella användare av motorsågar är det krav på adekvat utbildning med teoretiska och praktiska prov. Ändå rapporterades det under 2014 cirka 50 arbetsplatsolyckor med motorsågar. För privatpersoner och hemmafixare finns det inga krav på utbildning och det finns heller ingen statistik över antalet olyckor. Det vill säga att mörkertalet är stort.

Från myndighetshåll har det dock börjat hända saker. Efter att några ledande tillverkare har uppmärksammat problematiken med lågprismodeller, i detta fallet avses bensindrivna motorsågar runt 1 000 kronor samt piratkopiering, så har Arbetsmiljöverket* initierat ett marknadskontrollprogram. Första åtgärden var att testaåttalågprismodeller som säljs bl a av lågpriskedjor i Sverige. Resultatet som presenterades under våren visade att samtliga testade modeller hade brister i någon form, exempelvis handskyddens mått, hållfasthet samt bristfälliga bruksanvisningar. Även stora variationer uppvisade mellan exemplar av samma modell. Med andra ord stor risk för så kallade måndagsexemplar.

Det kan bli aktuellt att vissa lågprismodeller förbjuds att säljas av lågprisfackhandeln. Men vi är inte där ännu och därför är problemet fortfarande i högsta grad både allvarligt och påtagligt. Så chansa inte denna sommar även om erbjudanden låter lockande. Det kan i förlängningen bli en mycket dyrköpt erfarenhet.

Niclas Zetterberg, Produktchef STIHL Norden

* Rapporten och studien från Arbetsmiljöverket