FSA 80 finns tillgänglig både med styre samt i R-version med loophandtag. Tack vare batteridrift kan de båda enheterna användas utan hörselskydd, och är idealisk för bostadsområden.

Batteridrivna grästrimmers för trädgården: STIHL presenterar FSA 80 och FSA 80 R

Nu lanserar STIHL nya FSA 80, utrustad med styre som möjliggör bekväm trimning av gräs och buskar, samt FSA 80 R som kommer med loophandtag vilket underlättar vid svåråtkomliga områden. De två produktnyheterna kompletterar det redan breda sortimentet inom det egna batterisystemet AK, som riktar sig mot privata trädgårdsanvändare.

Nu presenterar STIHL två nya batteridrivna grästrimmers som gör trädgårdsarbetet enklare. STIHL FSA 80 kommer med ett styre samt är standardutrustad med en gräsklinga, vilket hjälper användaren att hålla gräs och buskage i topptrim. STIHL FSA 80 R är däremot utrustad med ett loophandtag samt trimmerhuvud, vilket gör den perfekt för att komma åt hörn och kanter. Dessutom finns ett brett utbud av ytterligare skärutrustning tillgängligt.

– Både FSA 80 och FSA 80 R har ett motståndskraftigt, halkfritt och mjukt material på handtaget för att säkerställa att det ligger bekvämt i handen. Båda maskinerna är även så pass tysta att de kan användas utan hörselskydd, vilket är tacksamt för en själv – och schysst mot sin omgivning, säger Mats Gustafsson, Product Launch Manager på STIHL Norden.

Hastighet utefter behov
För optimal energieffektivitet och prestanda, kan den maximala hastigheten på motorn ställas in i två steg på handtaget. Den första nivån är utformad som ett ECO-läge och tillåter en maximal hastighet på 6300 rpm – ett idealiskt läge för längre driftstid eller enklare trädgårdsuppgifter. Nivå två möjliggör högre hastigheter för att maximera arbetsfarten. Oavsett nivå kan hastigheten kontinuerligt justeras för att passa alla uppgifter i trädgårdsarbetet.

STIHL FSA 80 och FSA 80 R drivs av kraftfulla EC-motorer och drivs av ett 36 V litiumjonsbatteri inom batterisystemet AK. Batteriet AK 30 är rekommenderat för FSA 80, men maximal styrka kan även uppnås med AK 20. Förutom nya FSA 80 och FSA 80 R inkluderar batterisystemet ett brett utbud av verktyg för arbete runt hemmet och trädgården – däribland gräsklippare, vertikalskärare, häcksaxar, lövblåsare och motorsågar. Batterierna kan användas för flera enheter inom samma system – något som är extra praktiskt om man är ägare till flera olika maskiner.

Höjdpunkter:

• Optimal prestanda: STIHL FSA 80 och FSA 80 R drivs av en EC-motor med höga vridmoment. För optimal energieffektivitet och prestanda, kan den maximala hastigheten på motorn ställas in i två steg på handtaget.

• En lösning för varje behov: FSA 80 är utrustad med styre och gräsklinga, för trimning av gräs och mindre grönytor. FSA 80 R har ett loophandtag och ett trimmerhuvud, vilket gör den perfekt för hörn och kanter.

• Bekväma och välbalanserade: båda versionerna väger strax över 6 kg per enhet, inklusive batteri och skärutrustning. Handtagen är designade i ett mjukt och halkfritt material.

STIHL FSA 80 och FSA 80 R finns tillgängliga hos auktoriserade återförsäljare från och med slutet av 2023.

Specifikationer

STIHL FSA 80 STIHL FSA 80 R
Batteriteknik: Litiumjon Litiumjon
Motor: EC-motor EC-motor
Vikt (utan batteri): 4.5 kg 4.3 kg
Vibrationer vänster / höger (m/s²) * 2.4 / 1.4 5.2 / 2.9
Handtag: Styre Loophandtag
Standard klipputrustning: STIHL
gräsklinga
GSB 230-2
STIHL
trimmerhuvud AutoCut C 27-2
Klippradie (mm)
- Med gräsklinga:
- Med trimmerhuvud:
- 230 mm
- 380 mm
- 230 mm
- 380 mm

* K-faktor enligt direktiv 2006/42/EC = 2 m/s² (maximalt värde för tillämpliga kombiverktyg)

Emma Birgersson, Nordic PR & Communications Manager,
+46 73-736 23 14, emma.birgersson@stihl.se.