Prispallen under European Trophy. Från vänster: Armin Kugler, Österrike, Michal Dubicki, Polen, och Calle Svadling, Sverige. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®.

Calle Svadling klar för Champions Trophy 2020

Calle Svadling åkte till European Trophy i Belgien med målet att placera sig topp sex för att kvalificera sig till den internationella tävlingen Champions Trophy i Timbersports. Den 26-årige Bjursåsbon tog sig hela vägen till bronsfinal under söndagens tävling och kammade även hem en tredjeplats. Därmed är Calle klar för den prestigefyllda tävlingen Champions Trophy – som andra svensk någonsin. Champions Trophy avgörs i maj 2020.

Idag avgjordes European Trophy och vilka europeiska atleter som tävlar i Timbersports Champions Trophy i maj 2020. Svenske Calle Svadling och Pontus Skye representerade Sverige efter kvalificeringen från Nordic Trophy i Trollhättan den 18 augusti.
I Champions Trophy möts världens tolv främsta Timbersports-atleter från flera europeiska länder samt USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland.

Calle Svadling nådde prispallen
Sveriges starkaste kort under dagen var Calle Svadling. Efter dagens tävling är han nu en av sex europeiska atleter som tävlar i den internationella tävlingen Champions Trophy i maj 2020, och en av världens tolv främsta atleter.
– Det känns jättebra och jag är mer än nöjd! Det är otroligt skönt att jag har förtjänat mig en plats i Champions Trophy, säger en glad Calle Svadling.

Efter första omgången i tidskvalet placerade sig Calle på en fjärdeplats och var därmed en av fyra atleter som tog sig direkt till kvartsfinal och stod över utslagningsrundan i åttondelsfinalen. I kvartsfinalen stod polacken Marcin Draga för motståndet men Calle var i toppform och vann heatet med hela 20 sekunder och var därmed klar för semifinal, något han inte väntat sig. Efter att ha blivit utslagen mot dagens vinnare, polacken Michal Dubicki, kammade Calle hem en tredjeplats när han vann bronsfinalen mot tysken Robert Ebner.
– Det var en otrolig lättnad när jag visste att jag var klar för Champions Trophy efter kvartsfinalen, allt därefter var bara en bonus. Målet var en topp sex-placering och det blev ännu bättre än jag tänkt mig, jag är jättenöjd! Säger Calle.

Pontus Skye laddar om för VM i november
Svenske Pontus Skye från Leksand var endast en sekund från att kvalificera sig från tidsförsöket till åttondelsfinalen. Även Pontus siktade på en placering bland de sex främsta men tog sig inte hela vägen. Nu blir fokus lag-VM som avgörs i Prag i november.
– Jag hade en bra känsla i kroppen men resultatet var inte med mig. Det var såklart surt att det var en ynka sekund som skiljde men konkurrensen var bra idag. Nu blir fokus på VM i Prag och lagtävlingen, säger Pontus Skye.

Resultat European Trophy 2019
1. Michal Dubicki, Polen
2. Armin Kugler, Österrike
3. Calle Svadling, Sverige
4. Robert Ebner, Tyskland
5. Martin Komarek, Tjeckien
6. Danny Mahr, Tyskland
7. Marcin Daga, Polen
8. Koen Martens, Belgien
9. Elgan Pugh, Storbritannien
10. Andrea Rossi, Italien
11. Jan Holub, Tjeckien
12. Oliver Reinhard, Schweiz
13. Pontus Skye, Sverige
14. Loic Voinson, Frankrike
15. Guillaume Maure, Frankrike

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se
Gunilla Eriksson, STIHL, 070-191 90 21, gunilla.eriksson@stihl.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Världsmästerskapen avgörs den 1–2 november i Prag, Tjeckien. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på https://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.