Laurence O’Toole, Australien, Matt Cogar, USA, och Stirling Hart, Kanada, tog topplaceringarna i Champions Trophy.

Dramatik i världsklass när Matt Cogar tog mästarringen i Champions Trophy

Det blev ett mäktig heat mellan USA och Australien i finalen av Champions Trophy på Tjolöholms Slott. Amerikanen Matt Cogar var aningen vassare än australiensaren Laurence O´Toole och snodde segern med en knapp marginal på 1,5 sekunder med tiden 1:03.69. Dramatik och sport i världsklass! Inför publikhavet på Tjolöholms Slott tog svenske Ferry en historisk sjätteplats, slipade sitt personbästa och bevisade än en gång att han är där han hör hemma – bland världseliten. Med den höga placeringen avslöjades nyheten att VM i Timbersports arrangeras i Sverige hösten 2020.

Matt Cogar var strålande lycklig efter finalen och undra på det, för precis allt stämde när det gällde att prestera på topp i den allra hårdaste konkurrensen.
– Jag gav precis allt och vill tacka alla supporters både här och hemma i USA, sa den ödmjuke nye mästaren och fick stående ovationer av publiken.
Redan i kvartsfinalen visade Matt Cogar att han skulle bli att räkna med. Men det gällde även Laurence O´Toole som slog till med den mycket starka tiden 1:02.87. I semifinalen var Matt Cogar överlägsen när han slog förhandsfavoriten Stirling Hart från Kanada. Med tiden 1:00.91 var det personbästa för amerikanen. I den andra semifinalen låg australiensaren O´Toole efter Michal Dubicki, men tog polacken med en imponerade spurt.

De två semifinalerna var förmodligen några av de bästa matcherna som utkämpats i Timbersports. Men finalen var också en styrkedemonstration och blev precis så jämn och tuff man kunde vänta av två mycket vältränade och motiverade atleter. Denna kväll var marginalerna på Matt Cogars sida och han blev rikligt belönad.

Det svenska hoppet Ferry Svan hade ett suveränt stöd av publiken på över tusen personer. I första matchen tog Ferry en knapp seger tidsmässigt över tjecken Martin Kalina. Tiden 1:18.75 tog Ferry vidare till kvartsfinalen där polacken Michal Dubicki väntade. Det blev en stenhård kamp och där Ferry slog ett nytt personligt rekord med tre sekunder, 1:12.94, men Dubicki var strået vassare och gick vidare till semifinalen.
– Allt trist att förlora en jämn match men jag är ändå jättenöjd med resultatet. Jag presterade på topp och känner att jag fortsätter att utvecklas i rätt riktning. För varje tävling kommer jag allt närmare den yttersta världseliten, konstaterade Ferry Svan som blev ordentligt hyllad av publiken för sin insats och fick skriva åtskilliga autografer efteråt. En bättre idrottsman att representera Timbersports är svårt att tänka sig.
Om Ferry Svan fortsätter att utvecklas lika snabbt som hittills, kan vi räkna med honom som en riktig publikmagnet när VM i Timbersports arrangeras i Sverige till hösten nästa år.

Resultat Champions Trophy 2019
1. Matt Cogar, USA
2. Laurence O'Toole, Australien
3. Stirling Hart, Kanada
4. Michal Dubicki, Polen
5. Robert Ebner, Tyskland
6. Ferry Svan, Sverige
7. Jesse Whitehead, Nya Zealand
8. Armin Kugler, Österrike
9. Martin Kalina, Tjeckien
10. Elgan Pugh, Storbritannien
11. Martin Komarek, Tjeckien
12. Andrea Rossi, Italien

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Champions Trophy och juniorvärldsmästerskapet avgörs den 25 maj på Tjolöholms slott strax utanför Göteborg. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på https://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.