Josh Bakes, Australien, Chris Lord, Nya Zeeland, och Emil Hansson från Sverige stod överst på pallen i Rookie-VM. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®.

Emil Hansson bronsmedaljör och guld till Nya Zeeland i Timbersports Rookie-VM

Chris Lord från Nya Zeeland är ny rookievärldsmästare efter en mycket spännande och jämn tävling på Tjolöholm Slott i Kungsbacka. Den svenske talangen Emil Hansson tog bronsmedaljen efter ett stark genomförande i samtliga fyra grenar. Framför tusentalet åskådare på Tjolöholms Slott avslöjades även nyheten att Sverige kommer arrangera de stora VM-tävlingarna hösten 2020.

Australien och Nya Zeeland hör till de dominerande nationerna i Timbersports. Den starka traditionen höll i sig även under Rookie-VM. Chris Lord segrade före Josh Bakes från Australien. Men det var en ovanligt hård kamp. Båda atleterna hade samma poäng (32) men Chris Lord var en tiondel av en sekund snabbare när tiderna från första grenen Stock Saw avgjorde slutresultatet.
– Jag är supernöjd över min insats och det mesta stämde idag. Jag visste att jag hade chansen att ta titeln, men att verkligen göra det är en annan sak. Mitt nästa mål är att inom ett par år kunna kvala in bland seniorerna, men som alla vet är det tufft att slå sig in i Nya Zeelands landslag, konstaterade Chris Lord som var i Sverige för första gången och efter den långa flygresan skulle Chris tillsammans med sin familj upptäcka Norden och Europa under ett par veckor.

Emil Hansson var jämnheten själv vilket resulterade i en bronspeng, en placering bättre än under mästerskapet i Marseille i fjol. Inför Single Buck hade Emil en helt ny handsåg och såg verkligen fram emot att få använda den. Men en annan typ av trä i finalen jämfört med träningen, orsakade några stopp som kostade dyrbar tid. Alla kunde se att Emil var mycket besviken efter den delgrenen, men efter sista tävlingen så var Emil ändå mycket nöjd.
– Det går åt rätt håll för varje mästerskap och att få stå på pallen inför hemmapubliken kändes helt fantastiskt. Jag är supermotiverad för att fortsätta satsa på att utvecklas inom sporten, säger han.
Och den unga talangen har onekligen alla möjligheter att gå långt inom Timbersports. Med sina 18 år var Emil klart yngst i startfältet. Världsmästaren Chris Lord är exempelvis fem år äldre och inom Timbersports är erfarenhet en nyckel.

Det är tradition att Champions Trophy för seniorer och Rookie-VM avgörs på spektakulära platser. När det var Sveriges tur att arrangera tävlingen föll valet på Tjolöholm Slott med närheten till Göteborg och Kungsbacka. I vanlig ordning var det ett mycket professionellt genomförande av tävlingen. Det kunde tusentalet besökare konstatera och att Tjolöholm Slott är en ovanligt vacker plats på jorden kablades även ut till miljontals tv-tittare världen över. Samtidigt avslöjades att de stora VM-tävlingar hålls i Sverige under hösten 2020.

Resultat Rookie World Championship 2019
1. Chris Lord, Nya Zeeland, 32 p, 57,36 s
2. Josh Bakes, Australien, 32 p, 57,59 s
3. Emil Hansson, Sverige, 28 p, 1:07,20 s
4. Finn Neusinger, Storbritannien, 24 p, 1:16.78 s
5. Loic Voinson, Frankrike, 22 p, 1:15.23 s
6. Peter Ritsch, Österrike, 21 p, 1:17.07 s
7. Matyas Klima, Tjeckien, 19 p, 3:47.81 s
8. Rainer Shooter, USA, 18 p, 4:02.22 s
9. Connor Morse, Kanada, 12 p, 1:21.68 s
10. Killian Schmid, Schweiz, 8 p, 4:17.39 s

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Champions Trophy och juniorvärldsmästerskapet avgörs den 25 maj på Tjolöholms slott strax utanför Göteborg. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer påhttps://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.