Ferry Svan på Tjolöholms Slott inför Champions Trophy den 25 maj. Foto: STIHL TIMBERSPORTS®

Ferry Svan och Emil Hansson laddar för rekord i Champions Trophy och Rookie-VM

Den 25 maj avgörs den internationella tävlingen Champions Trophy och juniorvärldsmästerskapet Rookie-VM på Tjolöholms Slott. Svenska atleterna Ferry Svan respektive Emil Hansson ska representera Sverige. Förberedelserna och uppladdningen har pågått sedan förra året och båda atleterna satsar på att slå nya rekord, personliga men även ett nordiskt.

När Champions Trophy och Rookie-VM arrangeras på Tjolöholms Slott är det första gången Sverige står som värdland för en internationell tävling och ett världsmästerskap inom Timbersports. Sverige representeras av Ferry Svan och Emil Hansson. De unga talangerna har tidigare deltagit i Champions Trophy och Rookie-VM och vet vad som krävs för att genomföra tävlingarna.

Ferry har en världsmästartitel bakom sig från Rookie-VM i Hamburg 2017. Sedan dess har han tävlat mot världseliten i både VM och Champions Trophy i Marseille 2018. Det senaste året har han legat i hårdträning för att förbättra tekniken och därmed tiderna. I januari var han dessutom på träningsläger hos den regerande världsmästaren, Laurence O’Toole från Australien. Och nu satsar han på en femteplats och ett nytt rekord.
– Jag har ändrat väldigt mycket inför den här säsongen. Min teknik är bättre och jag kan slå hårdare och färre antal slag. Jag vill slå det nordiska rekordet, gör jag det så sänker jag också mitt personliga rekord med nästan tio sekunder, säger Ferry Svan.

18-årige Emil Hansson har en lång bakgrund inom Timbersports. Pappa, svenska landslagets lagkapten, var en av dem som introducerade sporten i Sverige för över tio år sedan och Emil har hängt med sedan starten. Nu är han favorittippad till titeln som juniorvärldsmästare när tävlingarna hålls på Tjolöholms Slott. I Marseille 2018 slog Emil personligt rekord i två grenar och i år ska det bli ännu bättre tider. Även Emil har varit på träningsläger, men till amerikanen Matt Cogar som har ett av världsrekorden.
– Mitt mål i år är en pallplats. Jag har fokuserat mycket på att förbättra min teknik. Jag vet att jag kommer göra bättre tider än förra året men den som står överst på pallen är den med bäst teknik och den som har tränat mest, säger Emil Hansson.

Champions Trophy och Rookie-VM
Datum:25 maj 2019
Tid:Rookie-VM, klockan 14.15.
Champions Trophy, klockan 17.30
Plats:Tjolöholms Slott

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Champions Trophy och juniorvärldsmästerskapet avgörs den 25 maj på Tjolöholms slott strax utanför Göteborg. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på https://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.