Prispallen under de nordiska mästerskapen i Roskilde 2018. Foto: STIHL Timbersports.

Nordiska lagen siktar mot världseliten i Timbersports

Varje höst avslutas tävlingssäsongen i Timbersports med ett världsmästerskap, och efter fjolårets framgångsrika arrangemang i norska Lillehammer väntar nu Liverpool på sin chans. Det blir första gången VM avgörs på engelsk mark. De nordiska landslagen från Sverige, Danmark och Norge ställer upp med var sitt lag och ska bevisa att de platsar i topprankingen.

VM har utvecklats till den självklara höjdpunkten inom Timbersports med tävlande lag och individuella stjärnor från flera världsdelar. De 21 bästa lagen inklusive hemmanationen gör upp om världsmästartiteln och Nya Zeeland är regerande mästare. Till förhandsfavoriterna hör även Australien och Kanada, USA samt Tyskland och Tjeckien, och alla kan hamna på en pallplats.

Hur är då chanserna för de skandinaviska lagen? Det fanns stora förväntningar på det svenska laget i Lillehammer då laget året innan tog sig till en kvartsfinal mot Kanada och hamnade på en hedrande åttondeplats. I Lillehammer slutade Sverige på blygsam 20:e plats, så räkna med ett revanschsuget landslag. Sverige är regerande nordiska mästare och tog en dubbelseger när Sveriges två lag tog hem både första- och andraplatsen i somras i danska Roskilde med Norge på en tredjeplats. Helt klart har Sverige dominerat de senaste nordiska mästerskapen men det finns hopp om att både Danmark och Norge ska kunna ta upp konkurrensen med svenskarna på allvar. Alla tre länderna är med bland lagen som gör upp om VM-titeln i Liverpool på den klassiska Echo Arena.

Timbersports har sin egen fixstjärna i 44-årige Jason Wynyard från Nya Zeeland. Han har dominerat sporten de senaste tio åren och blev individuell världsmästare även i Lillehammer. Han tog en betryggande seger före Brad De Losa, Australien och Mitch Hewitt, Kanada. Men frågan är hur länge denna kraftkarl orkar försvara mästartiteln. När Champions Trophy avgjordes i maj i Marseille hade inte Jason mycket att sätta emot den betydligt yngre kanadensaren Stirling Hart. Visserligen skiljer sig tävlingsmomenten åt mellan individuella VM med sex delgrenar och Champions Trophy där fyra grenar slås samman i ett och samma tävlingsmoment.

De nordiska lagen satsar mer än någonsin på att klättra i världsrankingen. I den individuella VM-tävlingen kommer Sverige representeras av Pontus Skye som tävlar mot elva av världens främsta atleter. På Europarankingen ligger Pontus Skye på en sjunde plats och norska Vebjørn Sønsteby jagar honom hack i häl med en tiondeplats och inte långt efter återfinns Mathias Ringholt från Danmark på plats 17. Svenske Ferry Svan har sedan han tog klivet in i seniorklassen gått in i en heltidssatsning med målet att stå överst på pallen på ett världsmästerskap. Samtidigt ökar intresset för Timbersports och antalet nya atleter, så kallade rookies, växer och blir allt fler under tävlingssammanhang. Vilket betyder att framtiden för Timbersports i Norden ser ljus ut.

Tävlingarna går att följa via länkarna nedan:
Timbersports officiella site: http://www.stihl-timbersports.com
Facebook: https://www.facebook.com/stihltimbersports/
YouTube: https://www.youtube.com/user/STIHLTIMBERSPORTStv

STIHL Timbersports är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Norden är sporten på frammarsch. VM avgörs i engelska Liverpool 19–20 oktober. Tävlingarna består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på www.stihl.se.