Hälsa och säkerhet är ett prioriterat ämne i skogs- och grönytebranschen, visar en ny branschundersökning av tillverkaren STIHL.

Säkerheten först – för de flesta i branschen

Det finns en stark medvetenhet om behovet av en säker och hälsosam arbetsmiljö inom skog- och grönytebranschen. Det visar resultaten i Nordic Outdoor Industry Report 2024, som undersöker användares och inköpares erfarenheter och upplevelser. Trots att 96 procent säger sig vara medvetna om behovet av korrekt skyddsutrustning, uppger nästan en tredjedel att de inte alltid använder nödvändig utrustning i arbetet.

Rapporten visar att 95 procent uppger sig ha tillgång till skyddsutrustning, och att ännu fler är medvetna om behovet av att använda korrekt skyddsutrustning vid användning av maskinerna. Samtidigt uppger över 30 procent att de inte alltid använder nödvändig skyddsutrustning och 22 procent säger sig ha ådragit sig skador i samband med maskinolyckor.

– Resultaten av undersökningen tyder på att både kunskapen och tillgången är hög vad gäller skyddsutrustning, men att det fortfarande finns arbete att göra för att säkerställa att alla har tillgång och använder den utrustning som krävs för säkert arbete, säger Kjell Svensson, vd på STIHL i Norden.

Ergonomi visar sig vara prioriterat
Vikten av att vara mån om en säker arbetsplats tycks linjera med hur de svarande ser på hälsa och ergonomi. Även upplevelserna av ljudnivåer och avgaser undersöks i rapporten, där en dryg fjärdedel rapporterar om höga ljudnivåer från bensindrivna maskiner. Samtidigt uppger mer än hälften av de svarande att de ogillar att störa omgivningen med höga ljud när de arbetar, medan 87 procent uppskattar att slippa andas in avgaser under arbetspasset. Dessutom säger en av fem som använder batterimaskiner att de upplever märkbar förbättring av sin sömnkvalitet – detta gäller inte minst i Finland, där var fjärde person uppger sig sova bättre.

Den första upplagan av rapporten Nordic Outdoor Industry Report 2024 fokuserar på omställningen av energikällor, där personer som använder och/eller köper in maskiner svarat på frågor om deras vanor och preferenser. Undersökningen som ligger till grund för rapporten har tagits fram i samarbete med Novus, ett av Sveriges ledande analys- och forskningsföretag. Hela rapporten finns tillgänglig här.

Johanna Hedström, presskontakt, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se