STIHL släpper rapport om den nordiska branschens vanor och preferenser gällande maskiner för arbete i naturen.

Sju av tio som jobbar i naturen föredrar en mix av batteri och bensin – det visar ny rapport från STIHL

Nu släpper STIHL, globala marknadsledare och tillverkare av maskiner och produkter för trädgård, skog och grönytor, en rapport om branschens vanor och preferenser. Rapporten baseras på en undersökning, som bland annat visar att branschen föredrar en mix av batteri- och bensindrivna maskiner i arbetet.

Nordic Outdoor Industry Report 2024 är den första rapporten där STIHL tar pulsen på branschen i Norden. Den första upplagan av rapporten fokuserar på omställningen av energikälla, där personer som använder och/eller köper in maskiner svarat på frågor om deras vanor och preferenser. Resultaten visar bland annat att 69 procent av föredrar en kombination av batteri- och bensindrivna maskiner och att 46 procent idag använder de båda energikällorna lika mycket.

– Trenden visar på en omställning till mer hållbara maskinval och arbetsmetoder i branschen som vi både välkomnar och är redo att möta upp, säger Kjell Svensson, vd STIHL i Norden.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten har tagits fram i samarbete med Novus, ett av Sveriges ledande analys- och forskningsföretag. Syftet med undersökningen är i första hand att undersöka hur valet maskinerna påverkas av faktorer som hälsa, säkerhet, klimat, miljö, prestanda och mer bland målgruppen. I undersökningen har branschaktiva i Sverige, Norge, Danmark och Finland deltagit.

– Med rapporten vill vi ta pulsen på branschen i Norden och se hur långt vi har kommit i omställningen till batteri. Vi vill lära oss mer om användarnas arbete och preferenser, och kan förhoppningsvis dela både kunskap och inspiration på samma gång, säger Kjell Svensson.

Nordic Outdoor Industry Report 2024 från STIHL finns tillgänglig här: https://stihlpro.se/sites/default/files/2024-01/STIHL_Nordic_Outdoor_Industry_Report_2024.pdf

Johanna Hedström, presskontakt, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se