STIHL internrekryterar Sarah Gewert till styrelseledamot inom marknadsföring och försäljning med start 1 januari 2023

STIHL har utsett Sarah Gewert till styrelseledamot för marknadsföring och försäljning för en period av tre år från och med den 1 januari 2023.

Sarah Gewert kommer att bli den nya styrelseledamoten för marknadsföring och försäljning i STIHL-gruppen. Hon kommer att ta över efter Norbert Pick, som går i pension när hans styrelsekontrakt löper ut den 31 december 2022.

– Vi är glada över att vi har hittat någon av Saras kaliber och kompetens inom företaget som kan leda marknadsföringen och försäljningen framåt. Hon är en beprövad expert på varumärke och kundupplevelse. Med sitt orubbliga kundfokus förnyade hon vårt varumärkeskoncept, etablerade varumärket STIHL i B2C- affärer och spelade en nyckelroll i utvecklingen av vår omnikanalstrategi, säger Dr Nikolas Stihl, styrelseordförande i STIHL Advisory and Supervisory Board.

Sarah Gewert började sin karriär 2005 hos designermöbeltillverkaren Hülsta, där hon sedan blev marknadschef. 2014 anslöt Sara sig till ANDREAS STIHL AG & Co. KG som chef för marknadskommunikation och 2020 blev hon ansvarig för STIHL-gruppens globala marknadsföringskommunikation. Sedan dess har Sarah haft en stark närvaro i marknadsstrategier och varumärkesidentitet för STIHL samt framgångsrikt introducerat online marknadsföring och kundengagemang.

– Norbert Pick har varit avgörande för vår utveckling av den globala försäljnings- och marknadsorganisationen. Under hans förvaltning har STIHL haft en massiv tillväxt både kvalitativt och kvantitativt. Jag skulle vilja uttrycka min innerliga tacksamhet för hans lojala och framgångsrika engagemang i företaget under nästan två decennier, säger Dr Nikolas Stihl.

År 2002 tog Norbert Pick över ansvaret som VD för STIHL Tyskland. År 2012 utsågs han till direktör för marknadsföring och försäljning på STIHL AG, det bolag där styrelsen ingår, och ansvarar nu för 41 av STIHL marknadsförings- och försäljningsbolag runt om i världen. Försäljningsorganisationen innehåller också ytterligare 120 oberoende importörer samt mer än 54 000 auktoriserade återförsäljare i över 160 länder.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige,
0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se