Bild från STIHL Concept Store i Benelux. Konceptbutiken hos Gårdsman, Jönköping, blir nära 200 kvm och riktar sig mot både trädgårdsintresserade villaägare och yrkesverksamma inom skog, grönytor och trädgård.

STIHL öppnar sin första konceptbutik i Norden

Genom att öppna sin allra första konceptbutik i Norden stärker STIHL positionen på marknaden. Butiken rymmer majoriteten av varumärkets sortiment och det senaste inom alla produktsegment. Dessutom finns möjlighet att prova produkter vid teststationer och demoytor. Konceptbutiken blir en del av Gårdsman i Jönköping.

För att möta en ökad efterfrågan och kundernas behov öppnar STIHL sin första konceptbutik i Norden, hos Gårdsman i Jönköping. STIHL butiken blir nära 200 kvm och riktar sig mot både trädgårdsintresserade villaägare och yrkesverksamma inom skog, grönytor och trädgård.

– Det är en intressant satsning och helt rätt för oss att vara en del av det kompetenscentrum Gårdsman skapar. De samlar bred kompetens och service under ett tak och kunderna kan göra sina inköp i butik eller online. Den fysiska butiken har en framtid om vi möter kundens krav och önskemål om en stark köpupplevelse, det gör man här. Vi arbetar med flera intressanta möjligheter att fortsätta bygga starka kundupplevelser genom konceptbutiker för STIHL, säger Hans Gustavsson, Country Manager för STIHL Sverige.

Butiken är planerad och inredd för att bli lättnavigerad och skapa en trevlig kundupplevelse. Varje produktsegment presenteras tydligt och vid teststationer och demoytor kan kunderna testa produkterna innan köp. Konceptbutiken rymmer även en brandshop där arbetskläder, leksaker och andra kringprodukter finns att köpa.

– Vi vill komma närmare kunden och erbjuda en upplevelse när de gör sina inköp. Att testa produkterna ger en tydlig bild av funktioner och det blir lättare att hitta rätt. Vi har även tagit fram nya förpackningar med tydliga och enkla beskrivningar, säger Hans Gustavsson.

I butiken saluförs ett näst intill komplett sortiment med de allra senaste produkterna från STIHL. Ett segment man fokuserar extra på är batteridrivna produkter.
– Allt fler kunder upptäcker fördelarna med det batteridrivna sortimentet. Det är ett område där innovationerna varit många och utvecklingen gått snabbt framåt, berättar Hans Gustavsson.

Gårdsman är en återförsäljare till STIHL sedan många år. Den nya butiken är placerad vid Fridhemsrondellen i Jönköping i ett aktivt handelsområde som växer. I samband med flytten till en större lokal, uppstod ett bra tillfälle för STIHL att realisera planen för Nordens första konceptbutik. Förutom den väletablerade butiksverksamheten driver Gårdsman en av de största e-handelsplattformarna för skog och trädgård i Norden.

— Att göra det här tillsammans med Gårdsman var ett enkelt val. Vi har ett långt samarbete bakom oss och de bjöd in oss tidigt i processen för att gemensamt skapa en värdefull köp- och kundupplevelse, där expertis och marknadens bästa produkter står i centrum, avslutar Hans Gustavsson.

Gunilla Eriksson, presskontakt STIHL Sverige, 0302-248 08, gunilla.eriksson@stihl.se