Svenska landslaget under VM i Liverpool 2018. Foto: STIHL Timbersports.

Svenska landslaget ska bli bäst i Europa

På fredag avgörs världsmästerskapet i lag i Timbersports. 22 landslag gör upp om kampen som världsmästare och det svenska landslaget har satt ett högt mål i år. För första gången någonsin ska de ta sig hem från VM och vara bäst i Europa. Ett sådant mål kan till och med sluta med en topplacering.

I helgen hade det svenska landslaget en sista samling och genrep inför VM som avgörs på fredag och lördag i Prag. Under träningslägret på anläggningen i Orsa låg fokus på att träna ihop sig inför lag-VM där det svenska laget har goda chanser att nå långt. Historiskt sett har laget en bästa placering som fyra under VM 2014 men de senaste åren har de varit nära att slå nytt svenskt rekord. Inför årets mästerskap har samtliga svenska atleter tränat hårt för att kunna hänga med världseliten.
– Vi är i bra form och i år är vi extra revanschsugna! Det är hård konkurrens om topplaceringarna men det är såklart en dröm att stå på pallen, säger Calle Svadling.

Vill bli bästa europeiska lag
Sedan flera år tillbaka brukar de stora nationerna USA, Kanada, Australien och Nya Zeeland slåss i toppen, det är även i dessa länder som sporten har sina rötter. Det finns många bra landslag under VM i år och flertalet är från Europa. Det svenska landslaget är i bra form och satsar på att stå som bästa europeiska landslag när lag-VM är avgjort på fredagskvällen.
– Vi har aldrig haft sådana här bra möjligheter som vi har i år och vi måste ned runt minuten om vi ska slåss mot lag som Tyskland, Polen och Tjeckien, säger lagkapten Hans-Ove Hansson.

Svenska landslaget 2019
Pontus Skye, Leksand
Calle Svadling, Bjursås
Johannes Eriksson, Avesta
Emil Hansson, Bergkarlås
Ferry Svan, Vansbro

Datum och tid VM 2019
Fredag 1 november: lag-VM, start klockan 19.00.
Lördag 2 november: individuella VM, start klockan 19.00.

Historik världsmästare

År Värd Världsmästare lag Världsmästare individuellt
2018 Liverpool, Storbritannien Australien Laurence O’Toole, AUS
2017 Lillehammer, Norge Nya Zeeland Jason Wynyard, NZL
2016 Stuttgart, Tyskland Australien Jason Wynyard, NZL
2015 Poznan, Polen Australien Jason Wynyard, NZL
2014 Innsbruck, Österrike Australien Jason Wynyard, NZL
2013 Stuttgart, Tyskland Nya Zeeland Brad de Losa, AUS
Fakta Timbersports
  • STIHL Timbersports började i USA 1985 men har sitt ursprung i skogshuggartävlingar på 1800-talet. Timbersports är en professionell tävlingsserie i extremsport med lokala, regionala, nationella och internationella tävlingar samt världsmästerskap.
  • Sverige arrangerade internationella tävlingen Champions Trophy på Tjolöholms Slott utanför Göteborg i maj 2019. Hösten 2020 arrangeras VM i Göteborg.
  • VM i Timbersports är sista tävlingen för säsongen och korar en världsmästare både individuellt och i lag. I individuella VM tävlar världens tolv främsta atleter och i lag-VM gör 22 landslag upp om världsmästartiteln.
  • I individuella VM tävlar atleterna i sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Atleterna tävlar i spektakulära grenar som bland annat Springboard där de ska klyva toppen av en stam, två meter över marken. Grenen Hot Saw inkluderar en specialbyggd motorsåg på cirka 62 hästkrafter med en wankelmotor från en jet ski eller snöskoter.
  • Atleterna prövas på uthållighet, styrka och teknik när de ska hugga och såga sig genom träblock på snabbast möjliga tid.

Emma Birgersson, presskontakt, 073-736 23 14, emma.birgersson@morepr.se

STIHL TIMBERSPORTS® är en internationell tävlingsserie inom atletisk trädfällning som kräver styrka, teknik och mod. Sporten har sitt ursprung i Kanada, USA och Nya Zeeland. I dag har sporten utvecklats till professionella tävlingar på hög idrottslig nivå inför en entusiastisk publik. I Sverige är sporten på frammarsch och globalt lockar TIMBERSPORTS® över 20 miljoner fans. Världsmästerskapen avgörs den 1–2 november i Prag, Tjeckien. TIMBERSPORTS® består av sex grenar; tre med yxa, två med motorsåg och en med såg. Läs mer på https://www.stihl.se/stihl-timbersports.aspx.