Joakim Stenberg avdelningschef MTA, Niclas Olsson platschef MTA, Gunilla Schönbeck Ängelholms kommun, Arne Jönsson, styrelseordförande Ängelholmshem

Första spadtaget för det nya kvarteret Nya Saftstationen

Torsdagen 15 november togs det första spadtaget för ett av Ängelholmshem största byggprojekt någonsin, kvarteret Nya Saftstationen. 2021 kan de första hyresgästerna flytta in på detta centrala kvarter ett stenkast från Ängelholms centralstation.

270 hyreslägenheter fördelade på två till fyra rum och kök kommer huvuddelen av kvarteret bestå av. Men här kommer även finns fem lokaler till uthyrning där två är tänkta till caféliknande verksamhet. En av lokalerna är också en så kallad bokal, en kombinerad bostad och lokal på nästan 94 kvm. I kvarteret byggs också två LSS-boende med totalt 12 lägenheter på strax över 44 kvm. LSS-lägenheterna kommer ha inglasade uterum och tillgång till avskild trädgård.

Kvarteret Nya Saftstationen byggs i två etapper och de båda huskropparna kommer certifieras enligt miljöbyggnad silver med fokus på energianvändning, ljud, ventilation och fukt. Solceller kommer också monteras på taken.

- Vi hoppas att hyresgästerna i detta nya kvarter i stor utsträckning kommer välja bort att äga en egen bil. Här bor man nära det mesta och har fantastiska pendlingsmöjligheter. Vi bygger istället ett stort antal cykelparkeringar för att främja en hållbar livsstil. Över 900 cykelparkeringar kommer byggas, strax över 500 i cykelförråd, förklarar ansvarig projektledare på Ängelholmshem, Niklas Bergström.

- Det är mycket roligt att vi är igång med bygget. Vi har sett fram emot det här länge och behovet av nya hyreslägenheter är fortsatt stort i Ängelholm, berättar Ängelholmshems vd Benth Jensen. Vi tror också att ängelholmarna tycker att det är kul att det händer något på tomten som ju stått tom ganska länge nu, avslutar Jensen.

Det första spadtaget genomfördes av Ängelholmshems styrelseordförande Arne Jönsson, Joakim Stenberg och Niclas Olsson, avdelningschef respektive platschef för entreprenören MTA samt Gunilla Schönbeck som är verksamhetschef inom LSS på Ängelholms kommun.

Nya Saftstationen kommer bli det första tillskottet i det som kommer bli en helt ny stadsdel i centrala Ängelholm. Inom de närmsta åren planerar kommunen bygga bättre gång- och cykelvägar, parkeringshus och nya hållplatser för bussar i stadsdelen.

Caroline Benson

Presskontakt Kommunikationsansvarig kommunikation, marknadsföring, varumärke, sponsring 0431 - 43 60 29

Ängelholmshem är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Ängelholms kommun. Med strax över 3 100 lägenheter runt om i Ängelholms kommun är vi den största aktören på bostadsmarknaden i Ängelholm. Vi erbjuder ett brett utbud av bostäder för kunder med olika önskemål och behov. Vi har vanliga lägenheter i olika storlekar och utföranden, radhus och trygghetsboenden.