Temaresa i Rumänien - "Step Back in Time"

TRANSYLVANIEN - "landet bortom skogarna"

Namnet på denna magiska rumänska mark flankerad som en fästning från Karpaterna, härstammar från latin. Omgiven av mysterier och legender, full av fäste kyrkor, bond citadeller och slott, välsignad med hisnande landskap, är Transsylvanien den mest attraktiva turist rumänska regionen. Många UNESCO World Heritage är här: från Dacians två tusen år gamla stadsdelar från bergets topp, före den romerska erövringen, upp till Sighisoara citadellet och Transylvania Saxons "befästa kyrkor från Biertan, Câlnic, Dârjiu, Viscri, Saschiz, Valea Viilor eller Prejmer.

Här finns en väl gömd skatt som tiden har lämnat orört: de underbara Saxon byar, hundratals år gamla!

Prins Charles av Wales upptäckte här vad väst hade förlorat - den ännu levande landsbygd kultur, urskogar, människor som fortfarande håller sina gamla vanor, ekologisk mat. Ett Paradis som Han ofta återkommer till.

I byar som Viscri eller Malancrav, köpte prins Charles och renoverade hus byggda under den 18 - 19-talen, lärde han och stödde lokalbefolkningen att renovera Saxon hus i traditionell stil, så att de erbjuder verkligen särskilda villkor för boende och mat. De samhällen fick liv. Och det är en fröjd att gå runt sina banor gjorda av flodstenar, bland gäss och ankor, under vaksamma blick av byns gamla kvinnor som står på bänkarna framför sina hus, alltid redo att prata med dig.

Men du kommer att blåsas bort av transsylvanska slott, städer och medeltida fästningar, av stenkyrkor från den 7: e - 8: e århundraden såsom Densus. Att sitta på en hög klippa, strategiskt styra vägen mellan Transsylvanien och Walachia är Bran Castle en av de mest kända slotten i världen. Runt denna mystiska aura slott, var det vävda legenden om greve Dracula, inbillade av irländaren författaren Bram Stocker. En annan berömd transsylvanska slott är Corvins "slott, tillhör Iancu de Hunedoara, Transylvania Grand Prince, en kristendomens försvarare. På vägen till Transsylvanien, från Bukarest, har du möjlighet att beundra den stora Peles slott. Sighisoara citadell skiner mellan städerna och slotten registrerade inom världsarv.

MARAMURES

Historiska Maramureş är definitivt en destination för en resa i tiden. Dalarna i Iza, Mara, Casau och Botiza är drömlika landskap av byar i stort sett orörda i modern tid, som bebos av varma och vänliga människor som, enligt gamla seder, bjuder dig gärna på Horinca -en traditionell alkoholhaltig dryck.

Nicolae Steinhardt, den store vetenskapsman som blev en eremit på Rohia, visste lokalbefolkningen du kommer att möta i byarna prickade längs dalar fallande i Iza: „They hold themselves worthily and one can tell that – purposely or nay – they cater for their posture. Bar none, the holidays bid them to attend church. Outright and with a mindful step they make their way to bow down before the Cross. Loftiness is commonplace, it brings forth an aura inherent to the Maramureş region.

Vägarna till Maramureş och dessa dalar är inte det mest bekväma i världen, men bara denna egendom gjorde att naturen, byarna och traditionerna kvar fram till idag.

De imponerande trä grindar och wodden kyrkor är specifika för Maramureş. Åtta av dem är registrerade i UNESCO: s världsarvslista. Hundratals år gammal, lämnade i mitten av några episka kyrkogårdar, kyrkor från Surdeşti, Plopiş, Rogoz, Ieud, Poienile Izei, Barsana, Budeşti och Deseşti glädja oss idag av lydnad och skönhet naiva och post bysantinska målning, av virtuositet och djärvhet av Master hantverkare som konstruerade dem.

I Maramureş, vid Sapanta, lokaliserar den mest ursprungliga museet i världen, och besöker det kommer att hjälpa dig har en rofyllt ser över döden. Varje person som begravdes där har en rolig-ironisk epitafium skriven på korset, som sammanfattar hans liv, men också hur det slutade.

Följ med oss på en 8 dagars resa till denna fascinerande plats i världen. En professionell guide kommer att vara med oss varje dag för att göra denna resa till ett minne för livet.

För mer information kontakta: shine@ankid.se

• romania
  • dracula