Gå direkt till innehåll
Smash Into Pieces och Hiber inleder ett samarbete och har tillsammans skapat en revolutionerande musikvärld i 3D

Pressmeddelande -

Hiber är företaget bakom den nya web-tech plattformen Hiber3D och den virtuella plattformen HiberWorld. Tillsammans med Smash Into Pieces har de skapat Arcadia som släpps idag den 27 juni.

Hiber3D som släpptes av Hiber i förra månaden är skapad för att påskynda införandet av 3D på webben. Hiber3D gör det möjligt för artister, varumärken och kreatörer att på ett snabbt och enkelt sätt bygga upp en virtuell värld. Hiber3D är ett lättanvänt verktyg för alla olika kunskapsnivåer och är helt kodfritt, Hiber3D Development Kit är skapat för professionella användare.

Det är nu möjligt att med Hiber3D skapa virtuella världar direkt på webben och man kan via detta verktyg ansluta till upp mot 5 miljoner världar.

Smash Into Pieces är sedan tidigare kända för sin fusion av futuristisk estetik och apokalyptiska teman. Deras filmiska miniserie "Arcadia World" tänjer på gränserna för att fängsla sina fans. I samarbetet med Hiber bjuder Smash in sina trognaste fans att uppleva denna 3D musikvärld- den första i sitt slag.

Med hjälp av Hiber3D kommer Smash Into Pieces fans kunna förflyttas till Arcadia, en uppslukande värld som är designad för att återspegla bandets dynamiska och estetiska stil. Arcadia fungerar som ett interaktivt nav där fans kan engagera sig i bandet, deras musik, artisteri och merch samt kurerade spelupplevelser som kan användas för att låsa upp exklusiva åtkomster eller föremål.

Genom denna release kommer Smash Into Pieces fans kunna få tillgång till en teaser av deras kommande singel som släpps den 31 juni och som finns att hitta någonstans i Arcadia.

"Hur vi kan komma i kontakt med varandra i framtiden har varit ett viktigt tema i vårt band och det här projektet med Hiber låter oss levandegöra Arcadia World konceptet. Det här är ett nytt sätt för oss att jobba kreativt och engagera våra fantastiska fans, vi ser fram emot att se er alla i Arcadia World snart!" säger Chris Adam frontman i Smash Into Pieces

Förutom en 3D musikvärld kommer detta samarbete introducera en virtuell "verch" ett merch koncept som kan innebära nya intäkter för artister. Verch låter fansen att förbättra sina digitala identiteter genom att äga unika och samlingsbara digitala föremål som är associerade med deras favoritartister. De som besöker Arcadia kommer att kunna köpa Smash Into Pieces verch till sina avatarer som de sedan kan använda i över 8000+ plattformar och appar när de flyttar sin identitet genom den interoperabla 3D webben. Genom denna banbrytande integration av musik och handel inom 3D webben ger Hiber3D inte bara möjligheten att förvandla fansens engagemang, utan skapar också en ny plattform för varumärkeskännedom och nya intäkter.

"Samarbetet med Smash Into Pieces innebär en stor milstolpe för artister. Genom att utnyttja kraften i Hiber3D kan artisterna skapa direkta kontakter med sin publik och skapa nya vägar för engagemang och nya intäkter. Samtidigt så revolutionerar detta samarbete det traditionella musiklandskapet genom att låta fansen på ett enkelt och nytt sätt komma åt sin favoritartist. Det är ett paradigmskifte som ger artister möjlighet att ta kontroll över sitt egna varumärke och erbjuda sina fans en oöverträffad nivå av interaktion", säger Michael Yngfors, VD för Hiber

Genom att integrera Smash konstnärliga vision med Hibers banbrytande teknologi, visar detta samarbete på en monumental milstolpe som den första implementeringen någonsin av ett 3D musikshowrum som har potentialen att omdefiniera musikbranschens digitala landskap, vilket gör att fans och artister kan överskrida traditionella upplevelser och utforska okända underhållningsområden.

Om Smash Into Pieces:

Smash Into Pieces grundades för 15 år sedan i Örebro och rankas idag som ett av Skandinaviens snabbast växande alternativa rockband. Idag består bandet av fyra medlemmar som inte går obemärkta förbi, då trummisen och bandets maskot a.k.a APOC bär en starkt lysande mask som symboliserar bandets logga. Smash har genom åren turnerat intensivt tillsammans med många stora akter såsom In Flames, Within Temptation, Alter Bridge, Amaranthe, Starset m fl.

Tidigare i år medverkande Smash i Melodifestivalen där de slutade på en tredje plats med låten "Six Feet Under". Låten har på mindre än 12 veckor redan sålt Platinum och legat topp två på Svensktoppen under flera veckor.

Om Hiber AB:

Hiber grundades 2017 och är verksamma i Göteborg och erbjuder Hiber3D en plattform som gör det möjligt för varumärken, artister, musiker, influencers och kreatörer att bygga och hantera sin egna virtuella närvaro via 3D webben.

Hiber3D är även tekniken bakom HiberWorld, en plattform som är skapad för att kunna spela och skapa egna interaktiva 3D upplevelser både på mobila enheter och på datorn. HiberWorld innehåller redan upp mot 5 miljoner virtuella upplevelser. Hiber stöds av en rad toppinvesterare inom teknologi, spel och blockchain såsom EQT Ventures, Luminar Ventures, Konvoy Ventures, CMT Digital, Dreamcraft Ventures, GFR Fund, SYBO mfl.

Ämnen

Anna Oldne PR & Event är en PR och Eventbyrå med fokus på den kreativa näringen. I de uppdrag som vi genomför vill vi som byrå förmedla värme och personlighet. Med erfarenheter från kommersiella event och PR aktiveringar med en spetskompetens inom konst, mode, design, mat & livsstil.

Anna Oldne Skogström

KONTAKTA OSS FÖR ATT FÅ HJÄLP MED PR, PRESS & EVENT