Nysvensk drickyoghurt

Hamburgare, pizza, kebab, thaimat och nu kommer en "nysvenska" Doogh. Stax före jul fick reklambyrån Annaochanna i Sölvesborg ett annorlunda uppdrag från Emåmejeriet i Hultsfred. Designa en drickyoghurt med recept från mellanöstern gjord på 100% svensk mjölk (från svenska kor som går på svenska öppna landskap, mjölkas av svenska bönder och som slutligen går genom ett svensktägt mejeri som dessutom betalar bönderna 50 öre mer...)

Från vecka 7 provsäljs produkten som heter Doogh/Ayran från Emåmejeriet. En yoghurtdryck gjord på 100% svensk mjölk men med ett recept från mellanöstern. ”Ayran” (Turkiet) eller ”Doogh” (dugh) som motsvarigheten kallas i Iran, Afghanistan och Tadzjikistan.

Salt istället för söt yoghurt
Yoghurtdrycken som vid start kommer finns i två smaker; naturell och mynta, är en SALT youghurtdryck som vi svenskar inte alls är vana vid. Drycken är mycket populär i Turkiet, Afghanistan, Azerbajdzan, Irak, Syrien, Libanon, Bulgarien, Balkan, Centralasien – Mellanöstern. Den finns i mängd olika varianter och är en mix av yoghurt, vatten och salt som tros ha uppkommit som ett sätt att tillgodogöra sig surnad yoghurt genom att minska syrligheten med vattenutspädning. Det finns en tradition med vitlök och peppar eller att man byter ut vattnet mot vätska från gurka. Dessutom kan man blanda in citroner eller lime i blandningen för att göra den mer smakfull. Vanligtvis serveras dock ayran naturell. Enligt traditionell iransk matfilosofi betraktas yoghurt som ”kall” och behöver balanseras med ”varma” kryddor. Produkten serveras gärna med stark mat för att skapa balans och salthalten är något som är kopplad till värmen i ursprungsländerna.

Asylsökande på provsmakning
I mellandagarna ordnades provsmakning för att hitta rätt sälta och konsistens. En fokusgrupp bestående av asylsökande bjöds in till Annaochanna Reklambyrå i Sölvesborg. De fick betygsätta olika kvaliteter av den naturella smaken.

Provförsäljning i Växjö och Sölvesborg
Under vecka 7 kommer produkterna att provsäljas i en butik i Växjö och Extra i Mjällby utanför Sölvesborg. Om det finns något intresse för produkten kommer utvecklingen fortsätta och generera fler smaker.

Lansering via sociala media
Lanseringen kommer ske via sociala media med hjälp av egen Facebook för Doogh på engelska och ett arabiskt språk.

Målgruppen är ju framförallt nysvenskar med ursprung från mellanöstern.

• PR, kommunikation

• kommunikation
  • koncept
  • marketing
  • näringsliv
  • sölvesborg
  • doogh
  • drickyoghurt
  • emåmejeriet
  • annaochanna
  • anna och anna reklambyrå
  • förpackningsdesign

Anna och Anna är en reklam- och kommunikationsbyrå som har funnits sedan 2006. Inom byrån finns över 25 års erfarenhet av strategiskt marknadsföringsarbete och kommunikaton. Men också ett stort engagemang inför de utmaningar och möjligheter våra kunder står inför. Vi arbetar med allt från varumärkesstrategi, kommunikation till produktioner i alla typer av media. Även event. I våra kundundersökningar får vi högsta betyg vad gäller kreativitet och nytänkande.

Företaget är ett aktiebolag som ägs av Anna Ingesdotter och Jörgen Granath.