Pressmeddelande -

Fyrverkeri i kväll: 462 Annehemsbor (99,5%) får värstingfiber för 0 kr + 314 kr/månad

Tretton stycken personer tänkte att fiber borde väl 10 % av området vara intresserade av. Vi gick ut med information till alla i området om hur vårt egenägda projekt blev bättre när fler anslöt sig. Det slutade med att 99,5% tackade ja till 0 kr startkostnad, 314 kr/månad, för bästa möjliga internet, 1000/1000 Mbit/s med telefoni. Om några år blir det 100 kr/månad, när avbetalning av lånet är slutfört.

Detta blev så bra eftersom vi hade en fråga: "Vill du vara med och få bästa internet? Ja eller Nej?”. En engagerad person per delområde. Projektgruppen hade några fysiska möten och ständig mailkontakt. Ingen hierarki, ingen prestige, samma visioner, tydligt fokus, arbetsinsats efter lust och möjlighet, men rasande tempo. Beslut på mail inom 24 timmar om tre personer positiva och inga negativa.

Naturligtvis hade vi ingen aning om hur fiberprojekt görs. Däremot tro, vilja och andra erfarenheter. Bakom modellen med frivillighet fanns misslyckade försök med att bygga fiber. Erfarenhet av samfällighetsarbete gjorde att administration köps externt. Våra samarbetspartners Akea AB, CableQuick, ElTel, Sparbanken Skåne, Sydantenn och Ownit har alla gett extra allt och varit extra enastående.

Vi tog även fram en världsunik kabel-TV-lösning. På området fanns åtta dyra men olika TV-avtal. Nu är boende befriade och kan välja TV för 0 kr, 21 kr eller 69 kr.

Hela vägen har vi haft nybyggaranda efter mottot ”Vi gör på bästa möjliga sätt!”. Därför firar vi med Prosecco och hemlagad pannacotta med färska bär, tal av ledande lundapersonligheter från politik och akademi, Christer Wallin (kommunalråd Lunds kommun) och Christoph Quitmann (direktör Max IV Lab). Invigningen avslutas med ett professionellt fyrverkeri.

Invigningen av detta världsunika fiberprojekt äger rum i
Backaskolans matsal i Lund i kväll måndag 15 december kl. 19.00.

För ytterligare frågor eller om ni vill vara med och bevaka detta kontakta
ordförande Tony Helinsky, 070-888 1111, tony.helinsky@annehem.net

• ownit