Premiär i Sverige för  Champagne Saint-Réol Grand Cru Brut, NV

Premiär i Sverige för Champagne Saint-Réol Grand Cru Brut, NV

Champagne Saint-Réol Grand Cru Brut, NV

Bakom vinet ligger det ambitiösa kooperativet vars signum är Grand Cru-viner: Saint-Réol i Ambonnay.

Medlemmarna i kooperativet representerar några av regionens bästa vingårdar. De skördar och vinifierar druvor uteslutande från Grand Cru-lägen och säljs därefter till kända champagnehus som Dom Pérignon, Perrier-Jouët, Deutz, m.fl.
Fem procent av druvorna används sedan till viner under namnet Saint-Réol; en produktion på 80-100 000 flaskor/år, med fokus på hög kvalitet snarare än volym.

Champagne Saint-Réol Grand Cru Brut NV består av 70% pinot noir och 30% chardonnay, varav 40% är reservviner. Druvorna kommer från tre olika Grand Cru-lägen: Ambonnay, Bouzy och Aÿ.
Basårgången är 2016, en årgång med en liten men högkvalitativ avkastning, och som källarmästare Cédric Jacopin beskriver som mycket komplex. Vinet buteljerades 2017 efter malolaktisk jäsning, därefter vilade vinet fem år på sin jästfällning och degorgerades 2022.

Vinet är ljust guldfärgad med en behagligt mjuk mousse.
I vinet möts dofter av vita blommor med aromer av citrus, stenfrukt och mineral i en perfekt balans mellan fräschör och struktur.

Champagne Saint-Réol Grand Cru Brut NV
Artikelnummer: 90024
Alkoholhalt: 12,5%
3600 flaskor lanserades 14 april 2023 i det tillfälliga sortimentet.
Importör: Philipson Söderberg, https://philipsonsoderberg.se/
Kontakt: Caroline Tull