Nytt verktyg hjälper Halmstads kommun att säkerställa hållbara upphandlingar

Offentliga upphandlingar är ett viktigt verktyg för att driva hållbarhetsfrågor men att kravställa, utvärdera och följa upp olika kvalitets- och miljöledningssystem kan vara både krångligt och kostsamt. För att säkerställa hållbara upphandlingar använder Halmstads kommun Anbudsmodulen från ansvarsfullt.se., ett nytt självskattningsverktyg som gör det enkelt att ställa krav på hållbarhet, jämföra leverantörer och följa upp framsteg.

Offentliga upphandlingar omsätter nästan 700 miljarder kronor årligen i Sverige, inköp som har stor påverkan på både samhällsekonomi och hållbarhetsmål. Bara i Halmstad kommun upphandlar man produkter och tjänster för ca två miljarder kronor varje år genom ett hundratal leverantörer. För att initiera och driva hållbarhetsfrågor gentemot anbudsgivare redan i upphandlingsprocessen har kommunen i år infört ett nytt krav på att alla antagna leverantörer ska lämna en hållbarhetsrapport.

Hållbarhetsrapporten skapas enkelt med hjälp av Anbudsmodulen, där kommunen valt ut ett antal prioriterade frågor som leverantörerna sen svarar på genom att klicka på en länk i upphandlingsverktyget. Frågorna bygger på etablerade standarder och FN’s globala mål och på basen av svaren genereras ett strukturerat, lättöverskådligt och jämförbart material som kan användas som diskussionsunderlag vid avtalsuppföljning.

”Med Anbudsmodulen har vi fått ett enkelt verktyg för att lyfta hållbarhetsdiskussionen, arbeta med prioriterade frågor och hjälpa våra leverantörer att utveckla sitt hållbarhetsarbete på ett sätt som gynnar vårt samarbete. För våra leverantörer är det en trygghet att frågorna bygger på Agenda 2030 och ISO, begrepp som annars kan upplevas som diffusa och svåra att omsätta i konkreta handlingar,” säger Jeanette Hall, upphandlingschef på Halmstad kommun.

Anbudsmodulen är ett enkelt och funktionellt verktyg som definierar hållbarhet inom tre områden; kvalitet, miljö och socialt ansvar. Verktyget består av 153 utvalda frågor framtagna av ISO-experter, revisorer och upphandlingsjurister. Antalet frågor en leverantör ska svara på anpassas efter företagets bransch och antal anställda. Frågorna kräver ingen förkunskap och är utformade för att enkelt kunna besvaras genom självskattning.

”Kraven på hållbara upphandlingar har ökat samtidigt som det har saknats både en tydlig definition av hållbarhet och effektiva arbetssätt för att driva frågorna i leverantörsledet. Vi erbjuder en lösning som gör det enkelt för offentliga upphandlare att skapa en tydlighet och struktur i sitt hållbarhetsarbete och vi hoppas att flera inspireras av Halmstad kommuns utmärkta exempel”, säger Michael Ericsson, vd för ansvarsfullt.se

På sin hemsida erbjuder ansvarsfullt.se kommuner och företag som är intresserade av att ta nästa steg i sitt hållbarhetsarbete en möjlighet att kostnadsfritt bekanta sig med verktyget och få värdefulla tips om hur man kan arbeta med hållbarhetsfrågor i den egna organisationen.

För mer information:

Michael Ericsson, vd för ansvarsfullt.se, tel. 0701-75 55 50