Familjeföretaget som ska revolutionera byggbranschen med ISOBETONG®

Våren 2016 tecknar familjeföretaget ett avtal med sin tyska leverantör som har marknadens grönaste byggprodukt. Ett prisat patent som möjliggör optimal användning av råvaror, i detta fall världens äldsta byggmaterial - cement.

I Norden marknadsförs produkten som Isobetong". Den består av cement, vatten och ett biotekniskt framtaget skum. Detta blandas ihop i mobila fabriker som företaget själva utvecklat. Produkten ersätter traditionell isolering och fyllning som frigolit eller skumglas till exempel.
-Vi är idag mycket stolta över att kunna säga att vi, med relativt små medel, förädlat denna produkt och tagit den ett steg längre. säger Göran Nilsson, en av grundarna och VD för Antopus Concrete Solution.

Eftersom man tillverkar allting i den special­byggda lastbilen så innebär det att man bara transporterar ca 10% av materialet som levereras, resten skapas på plats vilket har stora miljöfördelar. Med endast en transport kan man producera upp till 800 m3!

– Nästan omedvetet så har hållbarhet blivit vår största konkurrensfördel. berättar Christoffer Nilsson, försäljningsledare, och en av de tre grundarna av Isobetong".
I projekt Geely Innovation Center har man valt att använda Isobetong" som lättfyllning då den låga vikten i kombination hög hållfasthet blev avgörande. Den totala volymen uppgår till ca 12.000 m3

– I detta projekt har vi lyckats kapa trans­porterna med över 70%. Till att börja med så behövde man schakta bort ca 3.000 m3 mindre förorenade massor och således köpa lika andel mindre lättfyll. säger Philip Nilsson, produk­tionsledare i projektet.

– Detta är ett projekt som vi är oerhört stolta över få vara en del av. Dels att det var på vår hemmabana, dels för att B.R.A Group är en stor förebild för oss när det gäller arbete kring effekti­vitet och hållbarhet, berättar Christoffer.

– Att vi sedan får ett kvitto på att det vi arbetat så hårt med att övertyga branschen om är hållbart och ekonomiskt för kunden, är som balsam för själen! Vi har arbetat hårt för att nå ut på marknaden och nu vet vi med säkerhet att vi är konkurrenskraftiga.

• betong
  • miljö
  • roof
  • hållbarhet
  • infra
  • floor

• Västra Götaland

Isobetong® by LithoPore® tillverkas på plats vilket betyder att vi enbart behöver transportera 10% i jämförelse med vad alternativen kräver. Isobetong® by LithoPore® är en biotekniskt framställd lättviktsfyllnad/isolering som tillverkas i mobila fabriker genom att enbart tillsätta cement, luft och vatten. Alternativet i produktion är i första hand plast, något som vi vill arbeta bort från marknaden. Den ökade effektiviteten och miljöbesparingen med Isobetong® är revolutionerande.

Samarbetet mellan Antopus Concrete Solution AB och LUCA Industries Int. startade 2016. Resultatet är en ny spännande innovation som bygger på biotekniskt framställd lättviktsfyllnad/isolering: Isobetong® by LithoPore® - Concrete Revolution On Demand.

Göran Nilsson

Presskontakt VD (Grundare) 073-142 92 48