APM Terminals driver aktivt miljöförbättringar - för en hållbar framtid

APM Terminals driver aktivt miljöförbättringar - för en hållbar framtid

APM Terminals arbetar systematiskt med miljöförbättringar både av teknisk och operationell karaktär. Initiativ som LED-belysning på kranar, effektivare krananvändning samt kortare körvägar har gett mätbara miljöförbättringar både inne på terminalen, men även för miljön i Göteborg.

Volymen i terminalen har ökat från 2017 till 2018 med hela 20 procent. C02 utsläppen för att flytta en container inom terminalen har minskat med nio procent jämfört med 2017 års siffror. Energianvändningen för att lyfta en container med våra fartygs- och järnvägskranar har också den minskat med hela 17 procent.

Vi har även sedan 2017 gått över till biogas för uppvärmning av våra lokaler, vilket i sig är ett klimatneutralt alternativ. De sammanlagda effektiviseringarna och val av biogas för uppvärmning har resulterat i en minskning på cirka 1200 ton CO2/år.

Vi på APM Terminals i Göteborg är mycket stolta över det arbete som utförs på terminalen för att förbättra miljön. Att vi som Skandinaviens största hamnterminal tar vårt ansvar för miljön ser vi som en nödvändig insatts för vår och kommande generationers resa mot en hållbar framtid.

Vill du veta mer om vår förbättringsresa inom miljöarbete, kontakta:
Henrik Holmen,
Head of HSSE