Vi genomförde  under dagen hastighetskontroller på terminalen.
Vi genomförde under dagen hastighetskontroller på terminalen.

Global Safety Day

Syftet med Global Safety Day är att skapa ett extra fokus på säkerhet. I år var fokus att introducera Safety Differently, där temat var Learning Teams. Safety Differently är ett nytt sätt att se på säkerhetsarbetet. Kortfattat är Safety Differently att säkerhetsfokus startar i verksamheten och ute i verkligheten på terminalen.

- Jag är mycket stolt över samtliga som deltog på Global Safety Day, både medarbetare och kunder. Det finns ett stort engagemang att lyfta säkerhetsarbetet till nästa nivå och det finns flertalet medarbetare som redan har startat att arbeta efter den nya strategin. Säger Henrik Holmén Head of HSSE, APM Terminals Gothenburg.

Det är viktigt för oss att alla som kommer in på terminalen även lämnar terminalen utan skador. Rätt hastighet är en viktig faktor för att inte utsätta någon för onödig fara. Vi genomförde därför under dagen hastighetskontroller på terminalen. Genom att premiera de som höll rätt hastighet hoppas vi sprida ett positivt budskap att samtliga som besöker terminalen vill göra rätt för sig. Alla chaufförer fick även möjlighet att lämna in förslag på säkerhetsförbättringar inne på terminalen.

APM Terminals Gothenburg är Skandinaviens största containerterminal mätt i godsvolym. Här skeppas närmare hälften av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals, som varit verksam i Göteborg sedan 2012, tar emot både direktanlöp med oceangående fartyg och feederfartyg. På så sätt länkar vi samman Göteborg med andra hamnar i Norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har möjlighet att hantera de största containerfartygen upp till en kapacitet på 20 000 TEU. Omkring hälften av all containertrafik till och från hamnen sker med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals, med huvudkontor i Haag, Nederländerna, har 22 000 medarbetare i 58 länder och omsätter 4,13 miljarder USD (2017).