Personal tillsammans med Per Järrhult, VD för Conspect och MCR.

Mervärde med ny containerinspektion

I höstas invigdes APM Terminals samarbete med Conspect, ett joint venture som ägs av MCR AB och Elfcon Container Service AB, för containerinspektion vid Nordatlanten 5. Samarbetet har medfört stora besparingar för många kunder genom minskade containerlyft inne på terminalen. Kunderna får både lägre kostnader och kortare hanteringstid.

Vi pratar med Per Järhult, vd för Conspect, som berättar att verksamheten har gått över förväntan.

– Den återkoppling vi får från kunder och direkt av chaufförer är att det går snabbt in på- och snabbt ut ur området med en utmärkt kvalitet på servicen.

Per talar om att Conspect gör cirka 200 mindre reparationer per vecka och närmare 300 containerinspektioner per dag. Väntetiden är så gott som obefintlig eftersom en inspektion idag endast tar 2-3 minuter. Per tillstår dock att vid de tillfällen när containern måste lyftas av för att kunna inspekteras, kan inspektionstiden öka några minuter.

Slutligen undrar vi vilken besparing kunderna egentligen fått med detta samarbete. Per menar att rederierna sparar cirka 500 kronor per container som behöver reparareras jämfört mot tidigare på grund av mindre lyft inne på terminalen. För att inte tala om tidsbesparingen, avslutar han.