APM Terminals i Göteborg investerar i nya grensletruckar

APM Terminals i Göteborg investerar i nya grensletruckar

- Bättre arbetsmiljö, mindre utsläpp och högre lagringskapacitet

APM Terminals, som driver containerterminalen i Göteborg, investerar nu i 12 stycken nya så kallade grensletruckar. Det är en del i ett långsiktigt program att växla över till nya truckar för att på sikt skapa högre lagringskapacitet. De nya maskinerna är dieselelektriska, vilket ger en lägre bränsleförbrukning och är en klar miljöfördel. Investeringen är en del i den övergripande investeringsplanen på drygt 800 miljoner.

De 12 beställda grensletruckarna är så kallade 4High och ska levereras innan året är slut. 4High innebär att de kan lyfta och transportera en container fritt över tre staplade containrar, en förbättring mot de existerande maskinerna. Idag går det att lyfta tre containrar högt.

- Tack vare de nya maskinerna får vi på sikt en högre lagringskapacitet. Investeringen i nya truckar är också en del i den övergripande investeringsplanen på totalt 800 miljoner kronor för att få en långsiktigt högre kapacitet, produktivitet och effektivitet på terminalen, vilket kommer våra kunder till nytta, säger Keld Pedersen, VD på APM Terminals.

Samtliga nya grensletruckar kommer att ha kapacitet att hantera twin-lift. Det innebär att de kan lyfta två 20 fot-containrar samtidigt (inom vissa viktbegränsningar), vilket ger en ökad produktivitet.

Investeringen görs bland annat med anledning av den senaste skärpningen av miljökrav i Göteborg och motsvarar samma nivå av emissionskrav som för nya lastbilar. De nya maskinerna är utrustade med en ny motorgeneration som uppfyller den senaste emissionsklassen ”EU off road stage 4” som ger lägre avgasemissioner och bränsleförbrukning än tidigare motorgenerationer.

APM Terminals arbetar ständigt med att förbättra såväl säkerheten som arbetsmiljön. För förarna av de nya maskinerna finns flera fördelar.

- Tack vare att den nya hytten är tre meter högre upp och har en bättre placering än tidigare blir sikten för förarna bättre vilket är en förbättring både vad gäller arbetsmiljö och säkerhet. De nya hytterna är också ergonomiskt bättre utformade och stolen i hytten har fyrpunkts säkerhetsbälte vilket också är en viktig nyhet ur säkerhetssynpunkt, fortsätter Keld Pedersen.

APM Terminals har totalt 38 grensletruckar inklusive de 12 nya. Ordern är uppbyggd enligt 12 + 12, dvs det ingår en option på ytterligare 12 grensletruckar vilken står öppen fram till 2017. Leverantör är den tyska tillverkaren Noell Mobile Systems som tillhör den amerikanska koncernen TEREX.

APM Terminals tog över Göteborgs containerhamn 1 januari 2012 och arbetar hela tiden med förbättringar för att öka konkurrenskraften genom ökad produktivitet och högre kapacitet. Redan nu syns en ökad effektivisering när det gäller produktiviteten. Denna mäts bland annat i kranproduktivitet vilken ökade med hela 20 procent från 2011 till 2013. Ytterligare satsningar kommer att göras inom ramen för den investeringsplan som lagts.

APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals Gothenburg, som är i drift sedan 2012, rymmer både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg från hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen upp till 20.000 TEU-kapacitet. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag i Nederländerna har 22 000 anställda i 59 länder och omsätter 4,17 miljarder USD (2016).