Ny storinvestering i Göteborgs containerterminal -­ produktiviteten höjs med upp till 50 procent

APM Terminals driver Göteborgs containerterminal. Som ett led i en omfattande investeringsplan på drygt 800 miljoner kronor investeras nu i två st 45 meter höga Super Post Panamax–kranar, de största i Skandinavien. Satsningen ger en kraftig produktivitetsökning genom att man nu får möjlighet att hantera större fartyg, betydligt snabbare.

‐ Vår målsättning är att ligga i framkant med investeringar i hamnens infrastruktur för att skapa ökad kapacitet. Det tror vi kommer att gynna svensk industris konkurrenskraft positivt, säger Keld Pedersen, VD APM Terminals Gothenburg AB.

Genom den nya satsningen befäster APM Terminals Gothenburg sin plats som Skandinaviens största containerterminal. Investeringen är ett led i den stora investeringsplan som löper fram till 2017.

‐ Fler kranar ger oss högre kapacitet att hantera flera anlöp samtidigt. För de större fartygen finns det möjlighet att produktiviteten vid av- och pålastning höjs med upp till hela 50 procent. Det gör att liggetiden för fartygen i hamn kan bli kortare vilket ökar vår flexibilitet gentemot rederierna. I förlängningen är det positivt för svensk import- och exportindustri då det förenklar och snabbar upp transporterna in och ut ur landet via Göteborg, säger Keld Pedersen.

Idag har APM Terminals åtta kranar. De två nya Super Post Panamax-kranarna kommer att skeppas till Göteborg och byggas upp på plats i oktober 2014. Investeringen innebär också bl.a. två järnvägskranar samt att de fem järnvägsspår som finns idag förlängs och utökas med ytterligare ett, alla anpassade till EU-standard.

‐ Investeringen borgar även för tillförlitlighet och långsiktighet i en hårt konkurrensutsatt bransch. En investering för framtiden för såväl APM Terminals Gothenburg som för våra kunder och samarbetspartners, fortsätter Keld Pedersen.

APM Terminals tog över Göteborgs containerhamn 1 januari 2012 och arbetar hela tiden med förbättringar för att öka konkurrenskraften. Redan nu syns en ökad effektivisering när det gäller produktiviteten. Denna mäts bland annat i kranproduktivitet vilken beräknas öka med 20 procent från 2011 till 2013. Ytterligare satsningar kommer att göras inom ramen för den investeringsplan som lagts.

APM Terminals Gothenburg är Nordens största containerterminal. Här skeppas drygt 50 procent av alla containrar till och från Sverige. APM Terminals Gothenburg, som är i drift sedan 2012, rymmer både direktanlöp, oceangående fartyg som kommer direkt från andra världsdelar samt feederfartyg från hamnar i norra Europa. APM Terminals Gothenburg är den enda terminalen i Sverige som har kapacitet att ta emot och hantera de största oceangående fartygen upp till 20.000 TEU-kapacitet. Cirka hälften av alla containrar till och från containerterminalen transporteras med järnväg, vilket innebär stora miljövinster. APM Terminals med huvudkontor i Haag i Nederländerna har 22 000 anställda i 59 länder och omsätter 4,17 miljarder USD (2016).