Delårsrapport 1 januari 2008 - 30 september 2008: Apollo visar fortsatt tillväxt

Resekoncernen Kuoni Scandinavia, där Apollo och flygbolaget Novair ingår, är på väg mot rekordresultat. Det står klart när företaget redovisar sitt resultat för årets första nio månader, omsättningen har ökat med 20 procent till 5185 (4 276) miljoner kronor. Resultat före skatt och ränta (EBIT) blev 329 (228) miljoner kronor. Omsättningen ökade det tredje kvartalet med 18 procent till 2 300 (1 949) miljoner kronor. Resultat före skatt och ränta blev 229 (186) miljoner kronor.

- Detta är ett mycket starkt resultat säger Leif Vase Larsen, koncernchef för Kuoni Scandinavia. Vi befäster vår position på marknaden. Vi är på väg in i tuffare tider, och lågkonjunkturen kommer naturligtvis att påverka oss. Hur mycket och hur länge är svårt att sia om, men vi känner att vi har en bra plattform för framtiden.

År 2008 ser ändå ut att bli det bästa i Apollos historia. Bokningsingången i Sverige har hittills i år, per den 2 november, ökat med 12 procent jämfört med samma period 2007. Den finansiella krisen kommer att påverka tillväxten som kan förväntas sakta av under det fjärde kvartalet.

Bokningen av sommarens resor har startat lite försiktigare än vad den gjorde förra året.

Sommaren 2009 räknar charterbolagen med att minska den totala volymen på marknaden med sammanlagt 10 procent.

- Vi tror att vi kommer att se en minskad efterfrågan på resor den kommande sommaren. Därför har vi tidigt anpassat volymen till den efterfrågan som finns på marknaden. Vi tror att vårt utbud av resor kommer att minskas med 10 procent, säger Apollos Sverigechef Pär Kjellin.

Moderbolaget Kuoni Holding Ltd, som har huvudsäte i Zürich och är noterat på Zürichbörsen, redovisade ett resultat före skatt och ränta på CHF 119,7, vilket är en ökning med 15,7 procent. Omsättningen uppgick till CHF 3 775, vilket är en ökning med 7,4 procent jämfört med samma period förra året.

Leif Vase Larsen, vd och koncernchef för Kuoni Scandinavia, tel: 073-370 26 63

Kajsa Moström, informationschef, tel: 070-672 32 00

Pär Kjellin, Sverigechef, tel: 0709-64 18 01

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.