Novair - först i chartervärlden med gröna inflygningar

Apollos svenska charterflygbolag, Novair, går sedan tidigare i bräschen för branschen med åtgärder för att minimera miljöpåverkan av sina flygningar. Nu tar Novair nästa steg och blir det första charterflygbolaget i världen som testar gröna inflygningar för att spara bränsle och ytterligare minska utsläppen till luften.

Testflygningar ingår i ett europeiskt projekt - SESAR Joint Undertaking - som omfattar såväl flygbolag som markoperatörer, flygledning och andra aktörer som är inblandade i flygtrafiken. Novair driver sedan tidigare ett eget projekt för att minska miljöpåverkan från flyget och införde 2007 miljövänliga flygningar.

Projektet syftar till att trimma hela kedjan i flygtrafiken från alla aktiviteter på flygplatserna via start, själva flygningen och landningen med siktet inställt på att minska utsläppen från flygtrafiken. Målet är att kunna minska utsläppen med tio procent.

- För vår del handlar det om att genomföra ett antal gröna inflygningar till Arlanda under nästa år bland annat i samarbete med flygledningen på Arlanda och Airbus. Det här ger oss möjlighet att spara ännu mer bränsle och därmed minska utsläppen till miljön ytterligare. Själva inflygningen är en del av flygningen som vi själva inte har kunnat påverka hittills, säger Henrik Ekstrand, som är pilot på Novair och den som ansvarar för projektet.

Gröna inflygningar eller CDA (Continuous Descent Approaches) innebär att flygledningen på den aktuella flygplatsen planerar inflygningarna på ett helt annat sätt än idag. Idag kommer flygplan från alla håll in till en flygplats med olika fart, olika höjd och propellerplan blandade med jetplan. Det betyder att det ofta uppstår köer och att flygledningen tvingas ge flygbolagen order om att inte landa direkt utan att vänta på låg höjd.

- Det betyder att vi ofta får flyga längre sträckor, samtidigt som vi ligger med gaspådrag på låg höjd - det är det värsta vi kan göra för miljön. Om vi istället mycket tidigare får en exakt tid för när planet ska komma in till flygplatsen kan vi på ett tidigt stadium anpassa farten och långsamt och kontinuerligt gå ner på tomgång, säger Henrik Ekstrand.

För att kunna genomföra detta krävs koordinering mellan flygtrafikledningen och flygmaskinens datorer, så att flygmaskinen befinner sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Om det går att förbättra planeringen för inflygningarna på det här sättet har beräkningar visat att det skulle kunna gå att spara uppemot 100 kilo bränsle per inflygning. Ett kilo sparat bränsle minskar i sin tur utsläppen av koldioxid med 3,16 kilo. Det finns alltså stora vinster att göra såväl miljömässigt som ekonomiskt.

Det här är inte första gången som Novair utmärker sig bland charterflygbolagen i klimatfrågan. Novair går sedan tidigare i bräschen i branschen genom att vidta egna åtgärder som minimerar flygningarnas påverkan på miljön. Klimatfrågan har blivit en allt viktigare fråga för svenskarna när de väljer resmål och färdsätt för semesterresan.

- Förutom att det här är bra för miljön och vår framtid så är det även något som ökar vår konkurrenskraft. Vi märker att många är intresserade av vad vi gör för att minska effekterna av vår verksamhet på miljön. Det här ger oss ytterligare konkurrensfördelar gentemot konkurrenterna, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Novair går sedan tidigare i bräschen för branschen i de här frågorna. Redan kring millennieskiftet togs ett strategiskt beslut att byta ut den befintliga flygplansflotta med långlinjeflygplanen Lockheed Tristar till moderna och mycket mer miljövänliga Airbus 330. Enbart moderniseringen av långlinjeflottan minskade bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med drygt 30 procent per passagerare. Under 2004-2005 byttes dessa flygplan till Airbus 321. Novair har idag Sveriges modernaste och miljövänligaste flygplansflotta.

I juli 2007 introducerade Novair miljövänliga flygningar:

- Det innebar att vi såg över hela flygproceduren från start till landning, inkluderat markarbetet, och lyckades hitta enkla och säkra sätt att flyga mer bränsleeffektivt, säger Henrik Ekstrand.

Det här fick bland annat till följd att Novair numera flyger med en något lägre hastighet för att minska luftmotståndet, särskilt vid inflygningar. Det förlänger flygtiden med endast några få minuter för en resa ner till Sydeuropa. Bränsleoptimering och andra viktminskningar är ytterligare exempel på bränslebesparingar.

Ett annat exempel på Novairs miljöarbetet är samarbetet med Luftfartsverket och SAS i projektet EcoFly Sweden som startades 2007. EcoFly Sweden är ett delprojekt i LFVs "Green Flight"-projekt. Syftet är att minska utsläppen av koldioxid i svenskt luftrum med minst 10000ton per år. Detta kan uppnås exempelvis genom att effektivisera in- och utflygningar och genom att räta ut luftleder.

De miljövänliga åtgärder som Novair har infört sedan 2007 innebär att flygbolaget sparar minst 300 kilo bränsle per flygning, eller 1 000 ton per år. Det ger mer än 3 300 ton lägre koldioxidutsläpp per år, alltså en procentuell minskning med 3 procent.

- Om det projekt som vi nu ingår i med gröna inflygningar håller vad det lovar kan vi spara ytterligare 100 kilo bränsle per flygning, säger Henrik Ekstrand.

Kajsa Moström, informationschef för Novair och Apollo,

tel: 070-672 32 00 eller e-mail: kajsa.mostrom@apollo.se

Henrik Ekstrand, pilot på Novair, e-mail: henrik.ekstrand@novair.se

Novair är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Novair och Kuoni i Sverige, Norge och Danmark även charterarrangören Apollo. Kuoni Scandinavia har närmare 900 medarbetare och totalt 900 000 resenärer till resmål i hela världen.

Apollo är Sveriges tredje största researrangör och står för det bredaste charterutbudet med mer än 1 600 hotell på 48 destinationer i 28 länder. Apollo är sedan den 1 januari 2001 ett helägt dotterbolag till den schweiziska resekoncernen Kuoni. Den skandinaviska delen av koncernen heter Kuoni Scandinavia och där ingår förutom Apollo i Sverige, Norge och Danmark även flygbolaget Novair, Golf Plaisir i Sverige, Falk Lauritsen i Danmark och Reisetorget.no i Norge. Kuoni Scandinavia har närmare 1000 medarbetare och totalt 1 miljon resenärer till resmål i hela världen.