Sportlov även på sommaren - fler aktiviteter för barn på Apollos olympiska anläggning Playitas

Träningsresor är enligt många den nya resetrenden och Apollo är Sveriges största arrangör av träningsresor. Det är främst Apollos förstklassiga, olympiska anläggning Playitas som drar. Resorna dit har ökat med 130 procent sedan  2009. Nu utökar Apollo aktiviterna för barn och ungdomar på Playitas.

På Playitas erbjuds inte bara träningsmöjligheterav olympiska standard för vuxna, utan där erbjuds även barn och ungdomar möjlighet att under professionell ledning testa olika sporter i Kids Sport Academy. Nu utökas utbudet av aktiviteter för barn och ungdomar med Svenska Triathlonförbundets barn- och ungdomskoncept Tri4Fun.

-  Lisa Nordén som i vinter bott och tränat på Playitas var med när startskottet för Tri4Fun gick av stapeln i påskas. Det var stor succé. Att simma, cykla och springa är något som nästan alla barn kan. Det blir ett perfekt komplement till de övriga aktiviteter som erbjuds i Kids Sports Academy, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.

Sportlov nu även på sommaren
Kids Sports Academy är öppet och tillgängligt under de perioder då det är skollov i de nordiska länderna. Där kan barn (indelade i olika åldersgrupper från 5-15 år) lära sig simma, spela tennis, golf eller prova på mountainbike mm under professionell ledning av de duktiga instruktörer som finns på Playitas. Kids Sports kostar inget extra utan alla aktiviteterna ingår i priset för resan.

I sommar utökas programmet i Kids Sports Academy med Svenska Triathlonförbundets barn- och ungdomskoncept Tri4Fun. Barn och ungdomar mellan 5-15 år får då möjlighet att prova på triathlon under ledning av ungdomstränare från Svenska Triathlonförbundet.

Tri4Fun på Playitas består av en rolig och lärorik kurs med tre olika träningstillfällen och en härlig final i form av en Minitriathlon där alla kan vara med. Under veckan får man lära träna grundläggande teknik inom simning, cykel och löpning. Man behöver inte ha tränat simning, cykel eller löpning tidigare för att vara med (dock behöver barnen vara simkunniga).

Apollo och Sveriges Olympiska Kommitté, SOK, har ingått ett unikt samarbete. Apollo blir SOKs officiella leverantör av träningsresor och träningsläger. Apollos träningsanläggning Playitas på Fuerteventura blir Svensk Olympisk Camp inför OS i Rio 2016.

Apollo har sedan 2010 ett samarbete med Svenska Triathlonförbundet. Och Lisa Nordén har sedan december 2012 bott och tränat på Playitas.