Ladda familjens apotek med lusmedel

Ladda familjens apotek med lusmedel

Ett bra sätt att förebygga lusplågan är att regelbundet kamma barnen för att på ett tidigt stadium upptäcka eventuell smitta. Det görs antingen med en vanlig finkam eller med en elektrisk luskam som även kan behandla om huvudlöss upptäcks. Kontroll bör göras minst en gång i veckan i början av terminens start eller då man vet att det går löss på skolan. Huvudlössen sprids från hår till hår men kan inte flyga eller hoppa, så det är med andra ord närkontakt som behövs. Ett bra tips för barn med långt hår är att sätta upp håret i tofsar eller flätor.
Om man väl upptäckt att barnet blivit smittat ska man först och främst ta det lugnt. Huvudlöss är inte farligt även om det kan kännas obehagligt. Ett flertal bra och effektiva medel för behandling av huvudlöss finns på marknaden. Läkemedelsverket, som ger ut riktlinjer för behandling av huvudlöss, rekommenderar att i första hand använda preparat med växtoljor eller silikonolja (dimetikon).
Lusmedel med silikonolja är relativt nya på marknaden och har visat sig vara mycket verksamma mot både löss och lusägg (gnetter). NYDA och Hedrin är båda lusmedel med silikonolja som effektivt kväver huvudlöss och deras ägg. Preparat med växtoljor är exempelvis Paranix som bland annat innehåller anisolja. Oavsett vilken behandlingsmetod man väljer är det viktigt att fortsätta kamma även efter avslutad behandling för att vara säker på att lössen försvunnit. Tomma äggskal kan sitta kvar på hårstrået och behöver inte vara tecken på misslyckad behandling. Dessa kan man kamma bort med finkam och speciellt lusäggsschampo som underlättar borttagande av äggen.

Kika in hos Apotea.se där du hittar produkter och paket för behandling av huvudlöss. Om beställningen görs före kl 15 på vardagar levererar vi normalt nästföljande vardag beroende på vilket fraktsätt du väljer. Vi har alltid ett fraktfritt leveransalternativ.

Apotea.se är Sveriges enda godkända apotek som bara finns på nätet. Hos oss kan kunderna handla apoteksvaror eller lösa ut recept hemma i lugn och ro samt få leverans direkt hem eller till närmaste postombud.  Som nätbutik kan vi också erbjuda ett mer unikt och brett sortiment jämfört med fysiska apotek.