Apotea är bäst på hållbarhet

Apotea, Sveriges största nätapotek, får beröm för sitt hållbarhetsarbete. Igår släppte PostNord E-barometern för Q2, en rapport där det framgår att när konsumenterna får välja så är det Apotea som är bäst på hållbarhet.

Apoteas hållbarhetsarbete har uppmärksammats under året, bland annat när Apotea blev den första e-handeln i Sverige att få våra klimatmål godkända av Science Based Targets. Apotea har även passerat totalt 50 miljoner kronor till välgörande ändamål. Pengar som främst gått till SOS Barnbyar och WWF Världsnaturfondens Östersjöarbete.

”Det känns fantastiskt roligt att konsumenterna verkligen lägger märke till det hårda arbete vi lagt på vårt hållbarhetsarbete och vi har ett fantastiskt team på Apotea som alla bidrar på olika sätt till vårt hållbarhetsarbete. Det är allt från att följa upp och minska vår klimatpåverkan i alla led, jobba med ett hållbart sortiment, vara en trygg arbetsplats och bidra till välgörenhet och lokalsamhället”, säger Erika Svensson Hållbarhets- och kvalitetschef på Apotea.

I undersökningen har konsumenterna tillfrågats vilken webbutik som säljer fysiska varor som du upplever är bäst på hållbarhet. Nedan presenteras topp-5 med andel av rösterna:

1. Apotea 22%
2. Apoteket 7%
3. Zalando 4%
4. Ikea 3%
5. H&M 3%

E-barometern ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research. Resultatet för E-barometern Q2 2021 baseras på fem konsumentundersökningar och en företagsundersökning.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 21 000 receptfria varor och nästan 15 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4 miljarder 2020. Apotea.se har över 1 000 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se