Apoteas VD Pär Svärdson

Apotea får hedersmedalj från ukrainska staten

Apotea har på initiativ av VD Pär Svärdson, sedan krigsutbrottet i Ukraina, samlat in pengar och skickat sjukvårdsmaterial till ett värde av 16 miljoner kronor. I veckan uppmärksammades Pär och Apotea för sina insatser när de tog emot ett officiellt diplom och en hedersmedalj från den ukrainska staten och ukrainska folket.

Apotea har sedan februari 2022 samlat in pengar för att skicka sjukvårdsmaterial till krigsdrabbade Ukraina. Genom ett unikt samarbete med KLM (Kristna Läkare och Medicinare), Heart of Evangelism med Sebastian Stakset i spetsen och CMU (Christian Medical Society Ukraine) på plats i Ukraina har Apotea hittills distribuerat sjukvårdsmaterial till ett inköpsvärde av 16 miljoner kronor. Redan en vecka efter att kriget inleddes skickade Apotea sin första lastbil med sjukvårdsmaterial till Ukraina och sedan dess har ytterligare 13 lastbilar skickats med hjälp av transportföretaget Brothers Cargo.

”Jag vill tacka alla som har bidragit genom hela kedjan. Tillsammans gör vi stor skillnad för många människor. Jag är oerhört stolt och tacksam för den insats vi tillsammans har kunnat göra för människorna i Ukraina och vi kommer såklart att fortsätta samla in och skicka sjukvårdsmaterial så länge det finns ett behov”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

I veckan uppmärksammades Pär med ett officiellt diplom och hedersmedalj från den ukrainska staten och ukrainska folket. Medaljen delades ut av representanter från CMU (Christian Medical Society Ukraine) under ett besök på Apoteas lager i Morgongåva.

”Vi på KLM och CMU vill verkligen tacka Pär och Apotea för deras insats och det fantastiska samarbetet. Att vi kom i kontakt med varandra och så snabbt kunde få iväg den första leveransen är fantastiskt och att vi sedan kunnat fortsätta distribuera livsavgörande sjukvårdsmaterial till våra kollegor i Ukraina. Utan Apotea och Pär hade det inte varit möjligt och vi har räddat många människors liv” Säger Magnus Landgren representant för CMU (Christian Medical Society Ukraine).

Pengarna som Apotea skänkt har samlats in på olika sätt via kunder, samarbetspartners och företaget har även bidragit själva. En stor del kommer från kunder som avrundar upp sina köp i kassan. Man har även kunnat köpa Sjukvårdspaket via apotea.se på mellan 100 och 100 000 kr där pengarna oavkortat går till inköp av sjukvårdsmaterial.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och nästan 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har över 1 000 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se