Apotea fyller 10 år - firar med rekordförsäljning

Apotea, Sveriges största nätapotek, fyller i år 10 år. Apotea, som lanserades i oktober 2012 har sedan starten vuxit i raketfart och är idag en av Sveriges största e-handlare och har utsetts till svenskarnas favoritbutik på nätet flera år i rad.

Pär Svärdson lanserade Apotea tillsammans med fem medgrundare 2012. Apoteksmarknaden var nyligen omreglerad, nätapotek var en helt ny företeelse, fraktalternativen var få och att jobba med hållbarhet var inte alls en självklarhet. Idag har Apotea över 950 anställda, har en av Sveriges mest moderna logistikverksamheter och driver på utvecklingen för mer hållbara e-handelsleveranser. I veckan firade man med en kampanj med rabatt på hela sortimentet för alla kunder och satte nytt försäljningsrekord då man sålde för närmare 100 miljoner kronor.

- Jag har alltid sagt att det är resan som är målet, och det är verkligen en fantastisk resa med Apotea. Jag är stolt över vad vi byggt tillsammans och den utveckling vi åstadkommit. Men resan är inte över än och vi har fortfarande mycket kvar vi vill och behöver göra för att nå vårt mål att blir Sveriges största apotek, säger Pär Svärdson, vd Apotea.

Apotea har de senaste åren investerat hundratals miljoner i automatisering av sitt logistikcentret i Morgongåva med bland annat fem superavancerade amerikanska plockrobotar, en helt ny Autostore och egna eltransporter i samarbete med Einride. Man kommer även att påbörja bygget av ett nytt logistikcenter i Varberg under nästa år.

- Det är fantastiskt hur branschen har utvecklats, både e-handeln, apotek och logistikbranschen har gjort en resa under de här åren. Men det finns mycket kvar att utveckla inte minst kring hållbarhet och transporter, där måste vi bli mycket bättre och ställa högre krav, säger Pär Svärdson.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och närmare 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har över 950 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se