Apotea investerar en halv miljard i Varberg

Apotea, Sveriges största nätapotek, bygger ett nytt logistikcenter i Varberg. Det nya logistikcentret innebär en investering för Apotea på cirka en halv miljard kronor där större delen består av en automationslösning. Satsningen kommer också innebära upp till 400 arbetstillfällen för logistikmedarbetare och farmaceuter.

Apotea har idag ett logistikcenter i Morgongåva, Uppsala län på 38 000 kvadratmeter där man senaste året investerat mångmiljonbelopp i automation. Det nya lagret i Varberg kommer ge bolaget kapacitet att växa ytterligare och erbjuda snabbare leveranser till boende i Syd- och Västsverige inklusive Göteborg och Malmö.

- Vi bygger för framtiden - för att kunna växa och hantera en ökande efterfrågan. Samtidigt ser vi fram emot att kunna erbjuda en ännu snabbare service i västra och södra Sverige. Den totala kapaciteten när båda våra anläggningar kör på full fart kommer vara närmare 4 miljoner paket i månaden, säger Pär Svärdson, vd Apotea.

Bygglovet för den 30 000 kvadratmeter stora byggnaden är godkänt och det första spadtaget kommer tas om två månader. Det nya logistikcentret kommer att ligga i Holmagärde, i Varberg. Det kommer att vara högautomatiserat med tydlig hållbarhetsprofil, gröna energilösningar och solcellsanläggning på taket.

- Vi har lärt oss mycket under senaste åren när vi utvecklat automationen i Morgongåva. Nu känner vi oss nu redo att investera för framtiden och bygga upp ett än mer högautomatiserat logistikcenter från start där vi kommer att ha ett helt automatiserat flöde för 100% av våra beställningar, säger Pär Svärdson, vd Apotea.