Apotea omsatte 5,5 miljarder under 2023

Apotea, Sveriges största nätapotek, redovisar ett starkt 2023 och presenterar nu utfallet för året. Under 2023 sålde Apotea för hela 5,5 miljarder och ökade andelen receptbelagda varor.

I en tid när delar av handeln har det tufft med lågkonjunktur fortsätter Apotea att redovisa tillväxt och fortsatt lönsamhet. Apotea började året försiktigt med fokus på automation, men växlade upp ordentligt under andra halvan av året och hade en stark tillväxt på 20% under Q4. På helåret ökade omsättningen med 500 miljoner mot föregående år. En kategori som ökade stort var receptbelagda läkemedel.

”Under början av 2023 satsade vi mycket på att bygga ut vår logistik, automatisera och effektivisera vår hantering, något som verkligen gav resultat under hösten då vi äntligen kunde köra på för fullt. Vi kommer under våren att påbörja bygget av vårt nya logistikcenter i Varberg vilket är en förutsättning för framtiden och vår fortsatta tillväxt”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Tillsammans med kunder och leverantörer samlade man in 24 miljoner till välgörenhet som gick till bland annat SOS Barnbyar, Världsnaturfonden WWF och stöd till krigsdrabbade Ukraina.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 28 000 receptfria varor och nästan 18 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 5,5 miljarder 2023. Apotea.se har ca 800 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se