Apotea uppmanar leverantörer att sätta vetenskapliga klimatmål

Apotea, Sveriges största nätapotek, har skickat ut en uppmaning till alla sina leverantörer att anta vetenskapligt baserade klimatmål och ansluta sig till Science Based Targets.

2021 anslöt sig Apotea till Science Based Targets och antog vetenskapligt baserade klimatmål i linje med målsättningen i Parisavtalet: att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader Celsius. Men för att växla upp klimatarbetet och drastiskt minska utsläppen krävs samarbete i alla led och därför har man skickat upp en uppmaning till leverantörer att ansluta sig.

- Apotea har ambitiösa mål för att minska vår klimatpåverkan och vi är övertygade om att vi tillsammans kan vara en del av lösningen på klimatutmaningen. Vi har infört fossilfria och emissionsfria transporter, använder förnybar el i vår verksamhet, minimerar luften i paketen, jobbar med att anpassa leverantörernas transportförpackningar till e-handel, vilket minskar onödigt emballage och utsläpp, vi ska också vara plastfria i vår logistik 2025”, säger Pär Svärdson, vd Apotea.

Apoteas största utsläpp - hela 79 procent - kommer från de produkter som utgör Apoteas sortiment.

- Vi ber därför nu alla våra leverantörer att skynda på klimatomställningen. Det är bara tillsammans med er som vi kan nå ambitiösa utsläppsminskningar och jag vill därför uppmana er som ännu inte antagit vetenskapligt baserade klimatmål att göra det, så att vi tillsammans kan minska utsläppen i alla led. Ett sätt att ta fram och redovisa era klimatmål är att följa Science Based Targets, säger Pär Svärdson, vd Apotea.

Om Science Based Targets Initiative (SBT)

Science Based Targets är ett internationellt samarbete mellan Carbon Disclosure Project (CDP), FN:s Global Compact, World Resources Institute (WRI) och Världsnaturfonden (WWF). Med SBT ser företagen hur mycket och hur snabbt de måste minska sina växthusgasutsläpp för att förhindra de värsta effekterna av klimatförändringen. https://sciencebasedtargets.or... ytterligare information, vänligen kontakta:

Pär Svärdson, VD Apotea, tel 070-4974237, mail: par@apotea.se