Apotea väljer Forsman & Bodenfors för sin varumärkesresa

Apotea väljer Forsman & Bodenfors för sin varumärkesresa

Apotea, Sveriges största nätapotek inleder för första gången någonsin ett reklambyråsamarbete. Valet föll på Forsman & Bodenfors som ska arbeta med att bygga och stärka Apoteas varumärke. Samarbetet kommer att inledas i början av det nya året.

Efter en lång upphandlingsprocess har Apotea slutit avtal med Forsman & Bodenfors. Samarbetet kommer att fokusera på att utveckla ett stark strategiskt kommunikationskoncept för varumärket. Ett koncept som visar vilka Apotea är och för vilka. Något som skapar en emotionell koppling till kunderna.

- Det är första gången Apotea samarbetar med en reklambyrå och det ska bli mycket spännande att ta vårt varumärkesarbete till en ny nivå. Forsman & Bodenfors har fantastiskt fina meriter som vi tror kommer passa oss. De blir en viktig pusselbit i vårt arbete mot att bli Nordens största apotek, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Apotea firar 10 år i år och i november meddelades att man expanderar i Norden. Under året har Apotea prisats både för sitt hållbarhetsarbete och sin varumärkesposition på apoteksmarknaden. Apotea har under hösten haft en omfattande urvalsprocess där man träffat flera av Sveriges ledande byråer.

- Jag ser väldigt mycket fram emot samarbetet med Forsman & Bodenfors. Det har varit en lång process, men det har varit viktigt för oss att hitta en byrå vi trivs med som verkligen förstår Apotea. Vi är vana att jobba inhouse och göra allt själva så det känns både roligt och spännande att ha en partner som kan hjälpa oss i vårt arbete med varumärket framöver, säger Anna-Maria Rosenblom, marknadschef på Apotea.

- Vi har följt Apotea från start och är både imponerade och fascinerade över hur de förändrat normen och satt en ny standard för hela apotekskategorin. Det ska bli otroligt spännande att tillsammans med Apotea vara med och forma varumärkets utveckling framåt säger Anna Daniel, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och nästan 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har ca 850 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se

Stefan Eriksson

Vice VD