​Apotea vidtar åtgärder för att stärka arbetsmiljön på lagret

De senaste veckorna har Apotea fått kritik i media kring bristande arbetsmiljö på bolagets lager i Morgongåva utanför Uppsala. Kritiken har berört allt från stressiga arbetsförhållanden till bristande ledarskap och sexuella trakasserier. Bolaget tar kritiken på största allvar och har vidtagit en rad åtgärder för att stärka arbetsmiljön på lagret och förbättra dialogen på arbetsplatsen.

– Det är olyckligt om tidigare eller nuvarande medarbetare har upplevt brister hos oss och vi arbetar hårt för att stärka arbetsmiljön på lagret. Alla ska känna att vi är en professionell, trygg och bra arbetsgivare som tar ansvar för våra medarbetares hälsa, säger Apoteas vd Pär Svärdson.

Apotea är Sveriges största nätapotek med omkring 900 anställda. De allra flesta är tillsvidareanställda och bolaget har kollektivavtal. Sedan utbrottet av Covid-19 i våras har bolaget växt väldigt snabbt i takt med en kraftigt ökad efterfrågan på apoteksvaror online.

– Vi var tvungna att rekrytera 200 personer på två veckor i april för att klara av vårt samhällskritiska uppdrag att leverera mediciner till människor i hela landet. Det är inte en optimal tillväxttakt och samtidigt som det är roligt att kunna anställa människor så är jag den första att erkänna att vi har legat efter administrativt och tyvärr har det förekommit incidenter där vi brustit i ledarskapet. Det är ytterst mitt ansvar och vi arbetar nu för högtryck för att komma igen och stärka både ledarskap och säkerställa att vi har rätt rutiner för att ha säkra arbetsförhållanden på våra lager, säger Pär Svärdson, vd, Apotea

En medarbetarundersökning kommer att genomföras de närmsta veckorna och utifrån resultatet kommer bolaget tillsammans med fackförbunden Unionen, Sveriges farmaceuter och en arbetsmiljökonsult att identifiera och vidta åtgärder.

Ledningen har beslutat att bolagets vice vd Sarah Ahnström ska ta ett extra stort ansvar för att driva arbetsmiljöarbetet i lagerverksamheten i Morgongåva och vara ett extra stöd till chefer på plats. Seniora chefer har också nyligen rekryterats till dags – och kvällspassen och inom två veckor börjar också en senior helgchef.

– Jag tycker att dialogen med fack och medarbetare är väldigt viktig och tillsammans ska vi se till att göra arbetsplatsen ännu bättre. Jag vill understryka att övervakning, bestraffningar och sexuella trakasserier är fullkomligt oacceptabelt och vi har rutiner för att agera om något skulle inträffa, exempelvis en visselblåsarfunktion, säger Pär Svärdson, vd Apotea.

Apotea har haft dialog med regionala fackliga representanter, skyddsombuden på plats i lagret och har också framfört önskan om att medarbetarna ska bilda en lokal Unionen-fackklubb, för att ytterligare snabba på förbättringsarbetet på arbetsplatsen.

Chefer och ansvariga genomgår just nu också utbildning i ledarskap, kommunikation och arbetsmiljö.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Apotea.se har det största sortimentet, över 20 000 receptfria varor och 8 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till dryga 2,7 miljarder 2019. Apotea.se har cirka 900 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se: apotea.se.