Apotea vinner Årets Hållbarhetspris

Apotea, Sveriges största nätapotek, har av prisjämförelsesajten Pricerunner utsetts till vinnare av Årets hållbarhetspris 2022 bland samtliga nominerade e-handlare.

Det är första gången som Pricerunner delar ut priset ”Årets Hållbarhetspris” och nomineringen lyder:

"Det är många som slår på stora trumman när det kommer till sitt hållbarhetsarbete, men desto färre som faktiskt gör någonting åt det i sin verksamhet. Apotea däremot är ett utmärkt exempel på företag som inte bara talk the talk, utan också walk the walk. Med miljövänliga leveranser, ett optimerat emballage och flera hållbara initiativ under årets gång inspirerar Apotea både oss och andra svenska e-handlare till att bli bättre i hållbarhetsfrågan. PriceRunners första Hållbarhetspris någonsin går till Apotea."

Apoteas Hållbarhets- och kvalitetschef var på plats under onsdagskvällen för att ta emot priset.

”Att vinna Årets hållbarhetspris är extra roligt för oss som länge arbetat med och varit drivande när det gäller hållbarhetsfrågorna inom framför allt e-handel. Det känns fantastiskt roligt att man uppmärksammar det hårda arbete vi lagt på vårt hållbarhetsarbete. Vi hoppas att det kan vara en inspiration för andra företag. Vi är ett fantastiskt team på Apotea och alla bidrar på olika sätt till vårt arbete. Det är allt från att följa upp och minska vår klimatpåverkan i alla led, jobba med ett hållbart sortiment, vara en bra arbetsgivare och bidra till välgörenhet och till lokalsamhället”, säger Erika Svensson Hållbarhets- och kvalitetschef på Apotea.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och nästan 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har cirka 800 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se