Apoteas kunder rasar mot läkemedelsverkets förslag

Apotea har tidigare uttryckt oro för Läkemedelsverkets förslag till nya distanshandelsföreskrifter för Apotek. Apoteas VD Pär Svärdson har i media blanda annat efterlyst en dialog mellan apoteken och Läkemedelsverket om konsekvenserna av förslaget. Nu har även apotekskunderna engagerat sig i frågan, av rädsla för hur deras tillgång till läkemedel drabbas om förslaget går igenom.

Läkemedelsverkets föreslagna föreskrifter för distanshandel med läkemedel innefattar en rad begränsningar av hemleveranser både av receptförskrivna och receptfria läkemedel och har fått mycket uppmärksamhet i media. Apoteas kunder har reagerat starkt på förslaget och de senaste veckorna har hundratals oroliga kunder, som är beroende av att kunna få sina läkemedel hem, hört av sig till företaget.

“Väldigt många oroliga kunder har hört av sig till oss med anledning av förslaget. Våra kunder är många gånger beroende av hemleveranser för att de har svårt, eller ingen möjlighet, att ta sig till ett fysiskt apotek eller ombud, så jag förstår deras oro. Patientsäkerheten är oerhört viktig och där kan tillgängligheten vara avgörande om en patient kan få tag på sina läkemedel. Svårigheter att få tag i läkemedel i tid är exempelvis en stor anledning till att behandlingar inte fullföljs ”, säger Pär Svärdson VD på Apotea.

Förslaget har mött kritik inte bara från Apotea. Flera apotek, branschorganisationer, mediechefer och politiker har lyft punkter i förslaget som skulle orsaka stor problem för äldre, funktionsnedsatta och personer på glesbyggden. Medieprofilen Amelia Adamo har även startat en namninsamling som på bara en vecka genererat närmare 8 000 underskrifter i protest mot förslaget.

“Jag önskar att Läkemedelsverket ville ha en dialog kring hur det faktiskt fungerar idag och vilka konsekvenser förslaget kan få. Vi måste värna om patientsäkerheten och se till möjligheterna att leverera säkert även utanför Stockholm.”, säger Pär Svärdson VD på Apotea.