Apoteas Q1-försäljning ökade 28,6%

Apotea.se, Sveriges största nätapotek, hade en stark start på 2021. Under Q1 ökade försäljningen med 28,6 procent jämfört med samma period föregående år.

Försäljningen uppgick till 1,2 miljarder kronor under första kvartalet med fortsatt gott resultat. För samma period rapporterade Apoteksföreningen sviktande siffror för apoteksbranschen som helhet.

”Vi ser under Q1 en fortsatt förflyttning till nätet när det gäller handel med apoteksvaror. Kvartalet har påverkats av en tredje coronavåg, samtidigt som våra nyvunna kunder funnit nätets bekvämlighet under pandemin och accelererat sina köp i takt med att de blivit trygga med att beställa sina läkemedel på nätet ”, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.

Under de senaste månaderna har Apotea ytterligare automatiserat verksamheten och installerat nya maskiner och robotar, vilket medfört en del försenade leveranser.

”Vi har hållit igen på marknadsföringen och fokuserat på att leverera i tid, men nu när vår nya automation i logistikcentret är i drift och vi har rekryterat fler medarbetare ser jag fram emot att kunna gasa igen”, säger Pär Svärdson, vd för Apotea.

Under Q1 utsågs Apotea till den mest hållbara e-handeln av Sustainable Brand Index för andra året i rad.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 21 000 receptfria varor och nästan 15 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4 miljarder 2020. Apotea.se har över 1 000 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se