Apoteas rekord under Black Week

Apotea, Sveriges största nätapotek, slog nya rekord under Black Week förra veckan. Under perioden såldes det för närmare 200 miljoner och den mest sålda produkten var Apoteas egen saffran som sålde drygt 60 000 påsar.

I år tjuvstartade Apotea Black Week med flera starka kampanjer redan under söndagen och under veckan har Apotea levererat ut över 3 miljoner produkter. Rekordet en enskild dag inföll den 27 november då det i snitt kom in en order i sekunden.

”Det är första gången på flera år som vi har kunnat genomföra en Black Week utan påverkan av pandemi eller annat, vilket är fantastiskt roligt. Jag tror att kunderna har väntat på den här veckan och förberett sig. Att fylla på badrumsskåpet är något man behöver göra även i en lågkonjunktur. Vi ser kraftiga volymökningar av storsäljare inom egenvård, men även typiska julklappar som exklusiv hudvård och eltandborstar har gått bra”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

I Apoteas logistikcenter i Morgongåva har det den senaste veckan jobbats hårt för att få ut kundernas beställningar och även där har det slagits en rad rekord. Under förra veckan skickades cirka 360 000 paket. Efter senaste årets satsning på automatisering med flera nya robotar och en Autostore så skapades nu äntligen en möjlighet att testa kapaciteten.

”Under Black Week hjälps vi alla åt i logistiken för att kunderna ska få sina paket så snabbt som möjligt. Det är roligt att alla våra nya automatiseringar fungerar och att det har gått så bra. Vi har verkligen kört dygnet runt och räknar med att skicka ut ungefär 60 000 paket varje dag den här veckan”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Under veckan samlades det in över 300 000 kronor till SOS barnbyar, vilket även det är rekord. Pengarna kom dels från knappen ”avrunda upp” i Apoteas kassa, dels från att Apotea skänker 1 kr per sålt saffranspaket till välgörenhet.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och nästan 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea.se har ca 850 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se