Familjeapoteket.se expedierar första recepten online

Familjeapoteket.se är Sveriges första apotek som enbart finns på nätet och har som syfte öka servicen och underlätta vardagen för kunderna. Företaget har nu genomfört sina första expedieringar av receptbelagda läkemedel via internet och telefon. Enkelt och bekvämt för de kunder som vill slippa att köa på apotek.

-       ”Vi ser framförallt att det är kunder med återkommande receptuttag som kommer att nyttja denna tjänst, säger Anders Nordqvist, VD på Familjeapoteket.se. Är man t ex kroniskt sjuk och får sitt recept utskrivet för ett helt år och ska hämta ut sin medicin regelbundet under året, så kan det vara skönt att sköta det från hemmet”.

Recepthanteringen hos Familjeapoteket.se hanteras via telefon i dialog mellan kund och farmaceut. Kunden loggar in och identifieras på Familjeapoteket.se via e-legitimation och blir sedan uppringd av apotekspersonal som expedierar kundens recept. Kunden kommer att få sitt läkemedel skickat till närmaste Posten utlämningsställe eller skickat med hemleverans.

-       ”Då expedieringen sker via telefon ges samtidigt möjligheten till rådgivning för kunden, säger Anders Nordqvist. Vi vill kunna ge våra kunder tryggheten med en personlig dialog i samband med receptexpedieringen, precis som på ett vanligt apotek fast med näthandelns bekvämlighet.”

Familjeapoteket.se, som under våren blev ett av Läkemedelsverket godkänt apotek, planerar också för en kraftfull ökning av sortimentet. Det är framför allt utbudet av receptfria läkemedel som kommer att ökas. Tidigare har företaget haft ett begränsat antal receptfria läkemedel, anpassat för dagligvaruhandeln, men kan nu bredda det sortimentet väsentligt. Familjeapoteket.se har också sedan tidigare satsat på ett sortiment med såväl storsäljare som nischprodukter inom apoteksområdet.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Nordqvist, VD Familjeapoteket.se
e-mail: anders.nordqvist@familjeapoteket.se
telefon: 08-5223 98 58, 070-553 16 17

Eller

Louise Jansson, PR
e-mail: louise.jansson@familjeapoteket.se
telefon: 08-751 41 30, 070-829 22 55

Familjeapoteket.se är Sveriges enda godkända apotek som bara finns på nätet. Hos oss kan kunderna handla apoteksvaror eller lösa ut recept hemma i lugn  och ro och få leverans direkt hem eller till närmaste postombud.  Som nätbutik kan vi också erbjuda ett mer unikt och brett sortiment jämfört med fysiska apotek. Via kvalificerad rådgivning från experter som läkare, barnmorskor och skolsköterskor kan besökarna även snabbt få svar på hälsorelaterade frågor. Genom ett nära samarbete med Sveriges ledande hälsoportal Netdoktor har vi en stark ställning på den internetbaserade hälsomarknaden. Familjeapoteket.se grundades 2006 med syfte att öka servicen och underlätta vardagen för våra kunder vid inköp av apoteksvaror. Huvudägare av företaget är Sjätte AP-fonden. Familjeapoteket.se är certifierade enligt Trygg e-handel, ISO 9001 och ISO 14001.