Per Schlingmann tar plats i Apoteas styrelse

Per Schlingmann tar plats i Apoteas styrelse

Per Schlingmann har utsetts till ny styrelseledamot i Apotea på en extrastämma. Per är rådgivare, föreläsare och författare med ett förflutet som bland annat statssekreterare och chefsstrateg.

- Det gläder mig att Per har accepterat erbjudandet att bli styrelseledamot i Apotea. Pers långa erfarenhet från såväl näringslivet som statsförvaltning samt hans kunskaper om kommunikation, framtidsfrågor och varumärken, blir ett positivt och värdefullt tillskott till styrelsens arbete och Apotea, säger styrelseordföranden Eva Swartz Grimaldi.

Per Schlingmann har, efter att ha lämnat sin politiska karriär, ägnat sig åt framtidsfrågor, rådgivning samt engagerat sig i olika startups. Han är aktuell med sin nionde bok Momentum om effekterna av pandemin, krig och klimatkris. Till Apoteas styrelse hoppas han kunna bidra med omvärldsperspektiv, konsumentinsikter och nya strategiska möjligheter. Per har tidigare varit vice ordförande i SOS Barnbyar – en styrelse även Apoteas vd Pär Svärdson är engagerad i.

- Det känns fantastiskt att bli en del av Apotea och att få vara med på resan framåt i en bransch där jag är övertygad om att det fortsatt finns stor potential. Apotea är ett bolag i ständig förändring och det ska bli roligt att jobba med styrelsen och Pär Svärdson som jag kommit i kontakt med genom tidigare styrelsearbete i SOS Barnbyar, säger Per Schlingmann.

Förutom Per Schlingmann består Apoteas styrelse (rent juridiskt moderbolaget Apolea holdings styrelse) av Eva Swartz Grimaldi (ordf.), Maria Curman, Anders Eriksson, Jonas Hagströmer, Ola Lindell, Viveka Ekberg, Monica Lindstedt, Henrik Forsberg Schoultz samt Pär Svärdson.

Apotea.se är Sveriges största nätapotek. Vi har det största sortimentet, över 24 000 receptfria varor och närmare 16 000 receptbelagda läkemedel för människor och djur, och är Sveriges mest hållbara e-handel enligt Sustainable Brand Index 2020 och 2021. Med snabba leveranser och rådgivning via mail, chatt och telefon underlättar vi vardagen för våra kunder. Sedan starten 2011 har försäljningen ökat från ca 12 Mkr till 4,5 miljarder 2021. Apotea har över 950 anställda i Morgongåva och Stockholm. För mer information se apotea.se