Apoteas VD Pär Svärdson och Ukrainas ambassadör Andrij Plachotnjuk

Ukrainas ambassadör tog emot akutryggsäckar från Apotea

Apotea har ända sedan krigsutbrottet i Ukraina, samlat in pengar och skickat sjukvårdsmaterial till Ukraina. Den senaste insamlingen för akutryggsäckar uppmärksammades förra veckan av Ukrainas ambassadör i Sverige Andrij Plachotnjuk som tog emot de första 120 ryggsäckarna.

Under hösten har Apotea samlat in pengar till akutryggsäckar som ska bäras av militärsjukvårdare vid fronten för att snabbt kunna ge akutmedicinsk hjälp direkt på plats och rädda liv. De första 120 ryggsäckarna överlämnades förra veckan officiellt till Ukrainas ambassadör Andrij Plachotnjuk som uttryckte sin stora tacksamhet över initiativet när han fick ta emot ryggsäckarna som nu kommer att skickas till Ukraina.

”På uppdrag av militären, vår regering och vårt folk vill jag verkligen tacka Apotea-teamet, era samarbetspartners och alla som har bidragit till insamlingen. Det här är verkligen en avgörande insats vid fronten som kommer rädda liv”, säger Andrij Plachotnjuk, Ukrainas ambassadör.

Apotea har sedan februari 2022 samlat in 16 miljoner kronor som gått till sjukvårdsmaterial som skickats till det krigsdrabbade Ukraina. Genom ett unikt samarbete med KLM (Kristna Läkare och Medicinare), Heart of Evangelism och CMU (Christian Medical Society Ukraine) på plats i Ukraina säkerställs att leveranserna kommer fram till rätt mottagare och kommer till bästa nytta.

”Ryggsäcken är framtagen tillsammans med militärer och läkare inom militären och är fylld med kvalificerad medicinsk utrustning för att rädda liv i de mest akuta situationerna. Jag är oerhört stolt och tacksam för den insats vi tillsammans har kunnat göra för människorna i Ukraina och vi kommer såklart att fortsätta samla in och skicka sjukvårdsmaterial så länge det finns ett behov”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.

Apotea samlar in pengar så länge behovet kvarstår. Pengarna samlas in via Apoteas digitala produkt – ”Akutryggsäck Ukraina” och pengarna går oavkortat till akutryggsäckar som Apotea skickar till Ukraina utan marginal eller vinst. Kostnaden för en komplett akutryggsäck fylld med kvalificerad utrustning är ca 15 000 kr. Det går även att bidra med lägre belopp, minst 100 kr till en ryggsäck. Varje litet bidrag kan göra stor skillnad och rädda liv.