Apotek Hjärtat i Väla erbjuder bättre valmöjlighet

Fler prisalternativ inom värk, allergi och mage och tydliga råd från apotekspersonalen kan spara hundralappar åt kunderna. När Apotek Hjärtat nu öppnar i Väla finns större möjlighet att välja läkemedel efter pris och apotek efter sortiment.

Apotek Hjärtat öppnar imorgon ett nytt apotek i Väla Centrum utanför Helsingborg. Den ökade tillgängligheten på apotek är, vid sidan av bättre service och större utbud, ett av målen med omregleringen av apoteksmarknaden.

Syftet med omregleringen är också skapa förutsättningar för lägre läkemedelspriser. Det bidrar Apotek Hjärtat till. Apotek Hjärtat var till exempel tidigt ute bland apotekskedjorna med att presentera prisalternativ till smärtstillande storsäljare som Ipren och Alvedon. En valmöjlighet som 40 procent av kunderna nu utnyttjar och där Apotek Hjärtat står får störst försäljning av dessa alternativ.

I Helsingborgs lokalmedia har frågan om priser på läkemedel diskuterats. Flera undersökningar hävdar att priset på receptfria läkemedel inte sjunkit sedan omregleringen. Det är inte en rättvis bild av läget.

-      Vi satsar på att erbjuda ett brett sortiment med flera alternativ till märkesvarorna. På populära pollenmediciner kan det skilja mer än en hundralapp mellan det dyraste och det billigaste alternativet, trots att de alltså gör samma sak. Vi rekommenderar läkemedel utifrån behov och symptom och visar alternativen för våra kunder, säger Karin Sandström, ny apotekschef på Apotek Hjärtat i Väla centrum.

Det nya Apotek Hjärtat i Väla Centrum blir företagets tredje i Helsingborgsområdet. Totalt finns över 260 Apotek Hjärtat i Sverige vilket gör kedjan till Sveriges näst största apotekskedja.

Presschef Charlotte af Klercker, 0707-29 73 27, charlotte.af.klercker@apotekhjartat.se
Apotekschef Karin Sandström, 0767-24 28 10, karin.sandstrom@apotekhjartat.se

Fakta om apotek i Skåne län (Apoteksbranschens årsrapport 2010):
11,59 kundbesök på apotek om året per invånare i Skåne län mot snittet 11,03 i riket.
9 256 personer delar på varje apotek i Skåne län, jämfört med 8 325 personer per apotek i Sverige.

• invigning
  • priser
  • pollen
  • värkmedicin

• Skåne

Apotek Hjärtat är Sveriges största fristående apotekskedja med fler än 260 apotek och över 2 300 anställda. Tillsammans med medarbetare och kunder kommer vi att utveckla framtidens apotek. Vår ambition är att ge varje kund bättre hälsa och välbefinnande genom bredare sortiment och utökade tjänster. Apotek Hjärtat kommer att öppna minst 100 nya apotek de närmaste åren. Omsättningen är cirka 8 miljarder kronor.